Преди една година г-н Ксавие Ре, директор на Националния музей за модерно изкуство на Франция, известен още като Центъра „Жорж Помпиду“, беше в България по покана на Френския институт и във връзка с изложбата „Жорж Папазов – Осветителят“ в Националната галерия. Той разгледа експозицията заедно с куратора Мария Василева и с Георги Василев, чиято колекция изграждаше гръбнака на експозицията. Г-н Ре беше изключително впечатлен от творчеството на художника и изказа огромното си съжаление, че музеят не притежава негови творби. Още тогава в личен разговор между него и колекционера започнаха преговорите за дарение на една творба на френския музей. Професионалният процес по избора на картината включваше внимателно изследване на колекцията, лично от директора и от специалисти по сюрреализъм. В крайна сметка изборът се спря на „Мечтание“, 1925, маслени бои и пясък на платно, 72.5 x 60 cм., подписана и датирана долу дясно. През изминалата седмица журито по прием на нови творби в колекцията на музея е одобрило и приело картината и тя вече е част от фонда.

През 20-те години на ХХ-ти Жорж Папазов започва да създава странни, абстрактни образи, които носят сюрреалистично внушение и разкриват непознати светове. Много характерни за него са огромните очи-прозорци, през които се виждат пейзажи, преминаващи границата на реалността. Художникът  използва пясък във фоновете на картините си, за да придаде плътност на повърхността на изображението. Работата в тази посока, използването на необичайни материали и похвати, е част от опита за освобождаване от традиционните методи на рисуване и мислене. Разчитането на ефекти, породени от случайността, съвпада с идеите на автоматичното писане при сюрреализма. Създадените с пясък композиции също напомнят детски рисунки и разчитат на силата на въздействието на първичното и непринуденото. Папазов навлиза в същността на картината, опитвайки се да въздейства единствено с нейната плът – всички класически методи на построяване на композицията са изоставени и тя въздейства със своята триизмерност, получена от натрупванията на материал. Образът разчита на въздействието на грубите, експресивни, мощни натрупвания по повърхността. Според изкуствоведа Андрей Наков историята на изкуството познава много малко примери на такова пълно освобождаване на живописта. 

Изборът на картината от страна на Френския музей е базиран на възможността за нейната успешна интеграция във вече съществуващата колекция и осветляването на името на Жорж Папазов като един от най-видните представители на сюрреализма и на световното изкуство от първата половина на ХХ-ти век.

Свързани новини

30.01.2024 12:11

Първа картина на Жорж Папазов в колекцията на центъра Жорж Помпиду

Видян 1319 пъти | Коментари 0
Гласували 1 рейтинг: 5.0000
много слаба слаба добра много добра страхотна

Преди една година г-н Ксавие Ре, директор на Националния музей за модерно изкуство на Франция, известен още като Центъра „Жорж Помпиду“, беше в България по покана на Френския институт и във връзка с изложбата „Жорж Папазов – Осветителят“ в Националната галерия. Той разгледа експозицията заедно с куратора Мария Василева и с Георги Василев, чиято колекция изграждаше гръбнака на експозицията. Г-н Ре беше изключително впечатлен от творчеството на художника и изказа огромното си съжаление, че музеят не притежава негови творби.


Още тогава в личен разговор между него и колекционера започнаха преговорите за дарение на една творба на френския музей. Професионалният процес по избора на картината включваше внимателно изследване на колекцията, лично от директора и от специалисти по сюрреализъм. В крайна сметка изборът се спря на „Мечтание“, 1925, маслени бои и пясък на платно, 72.5 x 60 cм., подписана и датирана долу дясно. През изминалата седмица журито по прием на нови творби в колекцията на музея е одобрило и приело картината и тя вече е част от фонда.

През 20-те години на ХХ-ти Жорж Папазов започва да създава странни, абстрактни образи, които носят сюрреалистично внушение и разкриват непознати светове. Много характерни за него са огромните очи-прозорци, през които се виждат пейзажи, преминаващи границата на реалността. Художникът  използва пясък във фоновете на картините си, за да придаде плътност на повърхността на изображението. Работата в тази посока, използването на необичайни материали и похвати, е част от опита за освобождаване от традиционните методи на рисуване и мислене.


Разчитането на ефекти, породени от случайността, съвпада с идеите на автоматичното писане при сюрреализма. Създадените с пясък композиции също напомнят детски рисунки и разчитат на силата на въздействието на първичното и непринуденото. Папазов навлиза в същността на картината, опитвайки се да въздейства единствено с нейната плът – всички класически методи на построяване на композицията са изоставени и тя въздейства със своята триизмерност, получена от натрупванията на материал. Образът разчита на въздействието на грубите, експресивни, мощни натрупвания по повърхността. Според изкуствоведа Андрей Наков историята на изкуството познава много малко примери на такова пълно освобождаване на живописта.

Изборът на картината от страна на Френския музей е базиран на възможността за нейната успешна интеграция във вече съществуващата колекция и осветляването на името на Жорж Папазов като един от най-видните представители на сюрреализма и на световното изкуство от първата половина на ХХ-ти век.



Добави в:
Svejo.net svejo.net
Facebook facebook.com

19min.bg си запазва правото да изтрива коментари, които не спазват добрия тон.

Толерира се използването на кирилица.

Няма коментари към тази новина !

RSS

Най-нови

Южна Африка

Южна Африка е "магнит" за руските туристи

Южна Африка е най-популярната дестинация ...

реклама

към тв програма тв програма

бТВ Синема 05 май 21:00ч.

Специален отдел Q: Писмо в бутилка

Режисьор: Ханс Петер Моланд
В ролите: Фарес Фарес Assad Николай Ли Карл Мьорк Джохан Луис Шмид Роуз Кнудсен Пол Свер Хаген Джоханъс

виц на деня

Блондинка опитва да постъпи на работа в полицията.

Възрастният шеф в полицията я поглежда и пита:

- Ще ви задам няколко въпроса. Колко е две по две?

- Ъъъъ, четири.

- Добре. Корен квадратен от 100?

- Ами, десет!

- Отлично. Кой е убил Ботев?

Блондинката замълчава.

- Не знам, - накрая казала тя.

- Добре, помислете и елате утре

Блондинката се обажда на приятелка. Тя я пита:

- Взеха ли те на работа?

- Не само, че ме взеха, но вече ми поръчаха и разследване на убийство!

 

 

към хороскоп хороскоп

телец