19.10.2010 10:13

100-километрово цунами грози Земята

Гигантско цунами с височина 100 км. заплашва Земята, ако астероид с размери от 500 до 1000 метра падне със скорост около 18 километра в секунда под ъгъл от 45° в океана в Северното полукълбо. Страховитият сценарий е разработен от интернационален екип от учени. Елизабета Пиерадзо от Института по планетарни науки на САЩ и нейни колеги от Америка и Германия са отговорили на няколко въпроса. Освен количеството вода, което ще се издигне във въздуха при такава катастрофа, те са изчислили и как водните пари и морската сол ще повлияят на озоновия слой на планетата ни.

В статия, публикувана в сп. Earth and Planetary Science Letters, Пиерадзо и колегите й твърдят, че - ако падне километров астероид, 42 милиарда тона вода и пара ще се превърнат в част от атмосферата.

Диаметърът на водната струя ще надхвърли хиляди километри, тя ще се издигнат над водната повърхност на височина 100 км. Водата и съдържащите се в нея вещества ще разрушат озоновия слой над мястото на падането, предвиждат изследователите.

Постепенно дупката ще се разшири и ще "убие" 70% от озона над територията на Северното полукълбо. Вследствие на това много повече ултравиолетови лъчи ще достигнат повърхността на Земята.

Дори хората да успеят да се спасят от вредните лъчи, колкото и велика да е, природата ще се приспособи към новите условия далеч по-трудно. Растенията и фитопланктонът, който е основната хранителна верига в Океана, ще пострадат изключително тежко, сочат учените в своя апокалиптичен сценарий.

Новата цел на екипа на Пиерадзо е да изчисли последиците от падането на голям астероид върху сушата. На този етап са открити 818 астероида, чиито размери надхвърлят 1 километър. Техните орбитите преминават близо до Земята. Шансът за сблъсък не е голям.