През 90-те години работата на Екимов е усъвършенствана от американския учен Луис Брус, който постига същите резултати с наночастици, суспендирани в течност, и от тунизийско-френския химик Мунги Бавенди, който предлага нова химическа формула за синтезиране на квантови точки, в резултат на което се получават перфектно оформени частици, до 10 000 пъти по-тънки от човешки косъм.

05.10.2023 10:54

Руски учен печели Нобелова награда

Руският физик Алексей Екимов и двама американски и френски изследователи получиха Нобеловата награда за химия за 2023 г. за откриването на малки клъстери от атоми, известни като квантови точки. Десетилетия след пробива тези "квантови точки" вече се срещат в най-модерните телевизионни екрани и медицински устройства.

"Нобеловите лауреати за химия за 2023 г. са успели да създадат частици, които са толкова малки, че техните свойства се определят от квантови явления", се казва в изявление на Кралската шведска академия на науките в сряда. "Частиците, които се наричат квантови точки, сега са от голямо значение в нанотехнологиите."

Роден в Съветска Русия, Екимов работи в Държавния оптичен институт "Вавилов" в Ленинград (сега Санкт Петербург) през 80-те години на миналия век, когато открива, че наночастиците от меден хлорид в цветно стъкло променят цвета си в зависимост от размера си. Екимов открива, че може да променя размера на тези наночастици, като ги нагрява, и по този начин да контролира цветовото им излъчване.

Технологията на квантовите точки се използва в телевизионните екрани и монитори с висока разделителна способност QLED, в медицинските изображения и при лечението на ракови тумори.

"Изследователите смятат, че в бъдеще те биха могли да допринесат за гъвкава електроника, миниатюрни сензори, по-тънки слънчеви клетки и криптирана квантова комуникация - така че ние едва сега започнахме да изследваме потенциала на тези малки частици", заявиха от академията.

Брус и Бавенди сега са професори съответно в Колумбийския университет и Масачузетския технологичен институт. Екимов емигрира в САЩ през 1999 г. и работи като главен учен в Nanocrystals Technology Inc. в Ню Йорк.

Триото ще си подели наградата от 1 млн. долара, която ще бъде официално връчена от шведския крал Карл Густав XVI на церемония в Стокхолм през декември. Въпреки че е отличен руски учен, Нобеловата фондация беше остро критикувана в Русия за това, че отказа да покани, след това покани и отново отказа да покани посланиците на Русия, Беларус и Иран в Швеция на церемонията през декември.