Омръзнало ви е от криви моркови

27.01.2024 17:00

Омръзнало ви е от криви моркови? Учените разкриха тайната, която спира огъването

Учените смятат, че са открили отговора на въпроса защо нарязаните моркови се къдрят, ако са оставени неизядени твърде дълго време.

Изследователи от Университета в Бат са открили, че когато този кореноплоден зеленчук се разреже по дължина и се остави дълго време на въздух, той може да започне да губи влага. Това води до изсъхване на външния слой на моркова, известен като кора, по-бързо от центъра, което го кара да се извива навън.

За щастие, има помощ, която може да попречи да се навие преди следващата вечеря.

Екипът заяви, че обработката на морковите в студена, влажна и херметична среда може да "защити естествените им свойства и да увеличи продължителността на живота им".

Д-р Елиз Пег, старши преподавател в катедрата по машиностроене на Университета в Бат, която е ръководител на проучването, заяви: "Представихме математически завиването на нарязан морков с течение на времето и показахме факторите, които допринасят за завиването.

Мотивацията ни беше да потърсим начини за подобряване на устойчивостта на обработката на моркови и да ги направим възможно най-дълготрайни.

Според нея работата на екипа, публикувана в списанието Royal Society Open Science, дава на производителите на храни нов инструмент, който потенциално може да им помогне да намалят загубите не само на моркови, но и на други кореноплодни зеленчуци.

Изследването е извършено по време на престоя на затвора от Нгуен Во-Буи, студент по машинно инженерство в Университета в Бат. Той използва математически модели от структурното инженерство, за да анализира повече от сто половинки моркови от Ланкашир Нант.

В продължение на една седмица изследователите установяват, че половинките на морковите постепенно продължават да се извиват навън - средният радиус на извивката на всеки морков намалява от 1,61 м на 1,1 м. Те твърдят, че теглото на морковите също е намаляло с 22%.

Г-н Нгуен добави: "Това беше интересно изследване - прилагането на механични принципи към зеленчуци беше изненадващо и забавно.

"Едно от големите предизвикателства беше да се разработи експеримент, който да може да се проведе в затворена среда, без достъп до нормални лаборатории и оборудване.

Изследователите твърдят, че около 25-30 % от морковите често се изхвърлят, преди да бъдат преработени или опаковани, поради деформации, механични повреди или заразени части. Д-р Пег заяви: "Създадохме методология, която производителят на храни може да използва, за да промени процесите си, като намали хранителните отпадъци и направи опаковането и транспортирането по-ефективни.

Г-н Нгуен заяви, че след приключване на експериментите морковите са били използвани за приготвяне на ястия като торта от моркови, индийския десерт от моркови Gajar Ka Halwa, както и песто от моркови.

Източник: DailyMail