Скандална поръчка за 1 млрд. лв. за покупка на влакове, където комисионната е 30% пусна за втори път ПП. Първият опит беше при предишния кабинет на Промяната с ДБ и БСП, когато транспортен министър беше Ник Събев, известен още като Еконтий. То взе пари, предвидени за готовия проект за софийското метро, за да ги „метне” за една мечта: купуване на влакове за „градска железница”, която обаче няма да е ново трасе.
Те ще се движат по старите линии от Гара София Север до Подуяне – маршрут, по който няма кой да пътува, още повече, че успоредно си има и сега метро, а то се движи много по-бързо и е много по-комфортно. Сходна ненужна „градска железница” предвиди и за Пловдив. Целта на поръчката всъщност е една – 30% комисионна от производителя. Това беше и причината за сензационното назначение на над 80-г. пенсионер за шеф на БДЖ, понеже веднъж е правил сделката за жп мотриси със Сименс по царско време – също мегаскандал, който обаче вече е позабравен от широката публика.
При Ник Събев обаче проектът беше за 300 млн., а в новата си версия е за 1 млрд. Интересно е, че въпреки отмяната на сделката от КЗК поради дискриминиращи условия, тя отново е внесена по същия начин и е работена дори от същия съветник на министъра на име Виктор Чаушев.
Напомняме, че въпреки алармата на 19 минути за 2 скандални сделки, за които е на съд, беше оставен ресорният зам.-министър на транспорта. Едната от тях е нагласена поръчка за ремонт на 40-годишни соцвагони на цена за купуване на чисто нови модерни и европейски. Втората беше за частна охрана при налично специално звено в БДЖ. Общата им стойност беше 60 млн.лв.
При влаковете вече говорим за 1 млрд.лв. Новият министър Гвоздейков, който движи аферата, вече блесна тези дни с лобиране за незаконните и по сега действащия Закон за движение по пътищата, чл.105, и по новите поправки, приети на първо четене, екостикери и застрахователни стикери. В чия полза? В полза на червения депутат и печатен олигарх Петър Кънев, чиято семейна фирма ги произвежда. Освен незаконни, стикерите са и ненужни. От една страна, данните са вече налични в компютърните системи и на застрахователите, и на тол-системата, и на МВР.
А от друга страна, чиповетена тези стикери вече 3 г. нямат система, която да ги чете, няма и да имат скоро, особено пък национална. Но това не пречи 3 млн. български шофьори да плащат двойни сметки за годишни прегледи заради тях. Това са около 30 млн. лв. годишно допълнителен данък олигархия.
И 2-та пъти процедурата за влаковете е направена по начин, който буди съмнения за предизвестен избор на изпълнител. В този момент това е една от най-големите поръчки в държавата.
За да не остави тези пари на случайността, Министерството на транспорта залага на познати прийоми. Залага дискриминационни условия, за да може да предопредели изпълнителя. МТС поставя такива изисквания, които надхвърлят дори заложените в европейското законодателство. Например:
• минимум 4 места за инвалидни колички. Съгласно Регламент (ЕС) № 1300/2014 на ЕК от 18.11. 2014 г. е 2.
• разположение на седалките една срещу друга на мин. 1800 mm за втора класа, при 1450 mm, съгласно стандарта на Международния железопътен съюз - UIC 567.
• предлаганите влакове да са сертифицирани от страна-членка на ЕС.
Да завишиш критериите пред потенциалния изпълнител, може на пръв поглед да изглежда, като начин да получиш най-доброто. В този случай обаче по-скоро прилича на поръчка, правена по наличностите на конкретен производител. Това лишава от възможността за участие всички останали, чиито продукти отговарят на законодателството и общоприетите производствени норми и стандарти, но не и на тези на министерството.
Въпреки че поръчката е за “Доставка на 35 броя едноетажни нулевоемисионни електрически мотрисни влака, с капацитет от минимум 200 седящи места, поддръжка за срок от 15 години и обучение на персонал”, се оказва, че на пръв поглед взискателните експерти от МТС, са решили да приемат, че производител може да докаже експертиза, дори ако досега е произвеждал само дизелови мотрисни влакове. Това обаче са два напълно различни принципа на задвижване на превозното средство и две различни производствени технологии. Средствата за закупуване на влаковете по тази поръчка се предоставят от Европейския съюз по Плана за възстановяване и устойчивост. Изискването към потенциалните участници да доказват опит с дизелови влакове е в пълен противовес със Зелената сделка.
Възложителят е демократичен по отношение на дизеловите влакове, но пък е решил, че потенциалният изпълнител трябва да е доставил минимум 17 броя каквито и да е влакове. Защо точно 17?
В поръчката влиза и последващата поддръжка на влакове. При повторното й пускане е премахнато изискването за изграждане на депо за поддръжка и ремонт на влаковете в България, въпреки увеличената в пъти сума. Това може да се случва извън България и извън ЕС. А средствата за ремонти, предивидени в тази поръчка, ще изтичат в други държави като Сърбия и Турция например. Така министерството е предало и националния интерес, и този на Европа.
Поръчката е вече обявена и грешките в нея са непоправими. Единственият възможен начин “пропуските” да бъдат отстранени е като се прекрати процедурата за втори път.
Радостина Тонева
19min.bg си запазва правото да изтрива коментари, които не спазват добрия тон.
Толерира се използването на кирилица.
Няма коментари към тази новина !
Илон Мъск заяви, че „до края на 2025 г. ...
бТВ Синема 28 април 21:00ч.
Режисьор: Микел Норгард
В ролите: Николай Лий Коос, Фарес Фарес, Пилу Асбек, Давид Денсик, Даника Чу