Учените откриха защо забравяме някои спомени и помним други

07.04.2024 07:04

Учените откриха защо забравяме някои спомени и помним други

Невробиолози откриха, че е по-вероятно събитията от живота, за които отделяте време да размишлявате малко след като са се случили, да се запечатат в мозъка ви като дългосрочен спомен, предаде Dailymail.

Изследователите са открили последователен модел на неврони или мозъчни клетки, които изстрелват малка симфония от съгласувани електрически сигнали малко след събития, които по-късно са били записани в дългосрочната памет по време на нощната почивка.

Макар че тези изблици на електрическа активност в мозъка - наречени "остри вълни-трипс" - са несъзнателни, изследователите твърдят, че човек може да повиши вероятността за формиране на дългосрочен спомен, като размишлява върху дадено събитие в деня, в който то се е случило.

Откритията им предлагат добър съвет за тези, които се опитват да си спомнят какво са гледали в Netflix, TikTok или друга платформа с автоматично зареждащи се видеоклипове.

Ако гледате филм и искате да го запомните, по-добре е да се разходите след това - казва главният невролог, ръководител на новото проучване. "Никакви двойни функции".

Д-р Дьорд Бузаки, професор по неврология в NYU Langone Health, старши автор на проучването, заедно с още четирима изследователи от NYU и анализатор на данни от Института за изкуствен интелект в Мила-Квебек, се фокусира върху хипокампуса за новото си проучване.

Сгушен дълбоко в центъра на мозъка, хипокампусът е неразделна част от преминаването на информацията от краткосрочна към дългосрочна памет.

Невробиолозите използват двустранни силициеви сонди, за да записват едновременно до 500 неврона в областта на хипокампуса на лабораторни мишки, докато малките същества се опитват да се ориентират в лабиринт в търсене на сладки награди.

Екипът отбеляза, че са регистрирани предупредителни "резки вълни", около 5 до 20 всеки път, когато мишката спира, за да се наслади на лакомството си след успешно преминаване през лабиринта.

Мозъкът решава сам - обобщи д-р Бузаки за NBC News, - а не ние доброволно.

Всяко "рязко вълново изтръгване" се състои от почти едновременното, подобно на вълна изстрелване на 15 % от хипокампалните неврони, които предупреждават останалата част от мозъка за запомнящо се събитие.

Името на тези вълни идва от формата, която те създават, когато учените записват невронната информация от електроди на графика.

По-късно при експеримента с мишки в лабиринт тези електроди записват съвпадащ набор от остри вълнови криви в мишките, докато те спят.

Същите хипокампални клетки, които са се задействали след събитията в дневния лабиринт, са се задействали отново и то с висока скорост, тъй като малките спящи лабораторни животни са "възпроизвеждали записаното събитие хиляди пъти на нощ".

Д-р Бузаки и екипът му сега изказват предположението, че това задействане на хипокампалните "клетки на мястото" запаметява географска информация - като всяка стая, в която влиза човек, или всеки завой на лабиринта, изследван от мишка.

Нашето изследване установи, че рязкото прекъсване на вълните е физиологичният механизъм, използван от мозъка, за да "реши" какво да запази и какво да отхвърли - каза д-р Бузсаки.

Предишни изследвания вече бяха установили, че вълните са неразделна част от формирането на паметта по време на сън, но новото изследване, публикувано в четвъртък в Science, е първото, което съотнася тази нощна мозъчна активност към съответстващото поведение на хипокампа през деня.

Важно е да се отбележи, че събитията, преживени от мишките, които са били последвани от малко или никакви "резки вълни", не са довели до формирането на солидни и трайни спомени.

Д-р Уини Янг, дипломант в лабораторията на Будзаки, се надява, че новите открития могат да бъдат използвани в терапии за подпомагане на хора, които имат проблеми със запомнянето или, в случая на страдащите от посттравматично стресово разстройство (ПТСР), със забравянето.