Океаните променят цвета си през последните 20 години

16.07.2023 08:00

Изменението на климата кара океаните да променят цвета си: Ново изследване

Според ново проучване цветът на океана се е променил значително през последните 20 години, като причината за това вероятно е причиненото от човека изменение на климата.

Повече от 56 % от световния океан е променил цвета си в степен, която не може да бъде обяснена с естествената променливост, се казва в изявление на екип изследователи, ръководен от учени от Националния океанографски център в Обединеното кралство и Масачузетския технологичен институт в САЩ.

Според изследването, публикувано в списание Nature, през последните две десетилетия тропическите океани в близост до екватора са станали по-зелени, което отразява промените в техните екосистеми.

Цветът на океана се определя от материалите, които се намират в горните му слоеве. Например в едно дълбоко синьо море има много малко живот, докато зеленият цвят означава, че в него има екосистеми, основани на фитопланктона - растителноподобни микроби, които съдържат хлорофил. Фитопланктонът е в основата на хранителна верига, която поддържа по-големи организми като крил, риба, морски птици и морски бозайници.

Не е ясно как точно се променят тези екосистеми, казва съавторът на изследването Стефани Дуткевич, старши научен сътрудник в катедрата по науки за Земята, атмосферата и планетите и в Центъра за наука за глобалните промени на MIT. Докато в някои райони фитопланктонът вероятно ще намалее, в други ще се увеличи - и вероятно във всички части на океана ще настъпят промени във видовете фитопланктон.

Океанските екосистеми са фино балансирани и всяка промяна във фитопланктона ще предизвика вълни по цялата хранителна верига. "Всички промени предизвикват дисбаланс в естествената организация на екосистемите. Този дисбаланс само ще се задълбочава с времето, ако океаните ни продължават да се затоплят", каза тя пред CNN.

Това ще се отрази и на способността на океана да съхранява въглерод, казва Дуткевич, тъй като различните видове планктон поглъщат различни количества въглерод.

Въпреки че изследователите все още работят, за да изяснят какво точно означават промените, според тях е ясно, че те се дължат на предизвиканото от човека изменение на климата.

Ясна тенденция

Изследователите наблюдават промените в цвета на океана от космоса, като проследяват колко зелена или синя светлина се отразява от повърхността на морето.

Те са използвали данни от спътника Aqua, който следи промените в цвета на океана от повече от две десетилетия и е в състояние да открие разлики, които не са видими за човешкото око.

Анализирали са данните за промените в цвета от 2002 до 2022 г., след което са използвали модели на климатичните промени, за да симулират какво би се случило с океаните както при допълнително замърсяване, свързано с нагряването на планетата, така и без него.

Промените в цветовете съвпадали почти точно с това, което Дуткевич прогнозирал, че ще се случи, ако в атмосферата се добавят парникови газове - че около 50 % от нашите океани ще променят цвета си.

Дуткевич, която от години прави симулации, които показват, че океаните ще променят цвета си, казва, че не е изненадана от това откритие.

"Но все пак намирам резултатите за много отрезвяващи; още един сигнал за събуждане, че предизвиканото от човека изменение на климата [е] оказало значително въздействие върху земната система", каза тя по електронната поща на CNN.

Дуткевич заяви пред CNN, че е трудно да се каже дали промените в цвета могат да станат видими за хората, ако процесът продължи.

"Ако на някои места се достигне голяма критична точка: може би. Въпреки че ще трябва да изучавате цветовете известно време, за да можете да доловите промените", каза Дуткевич.

По-нататък Дуткевич ще се опита да разбере по-добре промените в цветовете в различните региони на океана, както и да проучи какво може да ги предизвиква, каза тя.

• 002 Anonimen 17.07.2023 10:27