25.11.2021 10:51

ДНК от неандерталците влияе върху уязвимостта към К19

Видян 1971 пъти | Коментари 0

Неандерталците са изчезнали преди около 40 000 години. Но не напълно. През последното десетилетие стана ясно, че неандерталците са се чифтосвали с предците на съвременните хора и че поне някои от тези съюзи са дали жизнеспособно потомство, пише economist.com. Резултатът е, че почти половината от генома на неандерталеца все още оцелява, разпръснат в малки количества сред ДНК на почти всички съвременни хора. (Изключение са тези с предимно африкански предци, тъй като неандерталците изглежда никога не са живели в Африка.)

Такива гени са свързани с всичко - от косматостта до метаболизма на мазнините. Много изглежда са свързани с имунната система и влияят на риска от развитие на заболявания, включително лупус, болест на Крон и диабет. Два скорошни статии предполагат, че covid-19 също принадлежи към този списък.

Два дълги участъка от ДНК, и двата наследени от неандерталците, изглежда дават резистентност или чувствителност към тежък covid-19, в зависимост от това кой е налице.

Работата е ръководена от Хуго Зеберг и Сванте Паабо от Института за еволюционна антропология Макс Планк в Лайпциг, чиито изследователи са пионери в изследването на неандерталската ДНК. Първата им статия, публикувана в Nature през септември, описва един неандерталски ДНК низ, известен като „хаплотип“, който е свързан с по-висок риск от сериозно заболяване. Наличието на едно копие на хаплотипа, което се намира на третата от 46-те хромозоми, притежавани от хората, удвоява шансовете да стигнет до интензивно лечение. Тези, които нямат късмета да притежават две копия – по едно от всеки родител – са изправени пред още по-висок риск.

Този генетичен лош късмет не е равномерно разпределен. Генната последователност е най-често срещана сред хората от южноазиатски произход, като 63% от населението на Бангладеш носи поне едно копие; и сред европейците, където разпространението е около 16%. Както се очакваше, той на практика отсъства от Африка. По-удивителното е, че също е много рядко в големи части от Източна Азия.

Какво точно прави хаплотипът не е ясно. Един ген в него кодира протеин, който взаимодейства с клетъчните рецептори, които SARS-CoV-2 (вирусът, който причинява covid-19) използва, за да влезе в клетките и да ги отвлече. Смята се също, че хаплотипът участва в производството на сигнални протеини, наречени цитокини, които помагат за