Текст за снимка: Даниел Вълчев и приятелят му Веселин Тодоров – бос на Сиела, но вече като кандидат-депутати от ДБГ миналата пролет

Свързани новини

19.03.2014 15:03

Как Сиела взе от МОН при Д.Вълчев 550 000 лв. за портал, който се оказа просто сайт

Видян 3711 пъти | Коментари 0
Гласували 1 рейтинг: 5.0000
много слаба слаба добра много добра страхотна


Знаете вица, дето филмът не бил шведски, а съветски и компютрите се оказали компоти. Една такава история за нескромна държавна поръчка от Министерството на образованието към Сиела в консорциум по времето на министър Даниел Вълчев, на когото впоследствие издателството пуска 4 книги, изровихме тези дни от аналите. Вече знаете за нагласената поръчка на ЦРЧР към МОН от този месец и подозренията, че неслучайно тя се прави така, че да се направи всичко възможно да спечели един кандидат – консорциум с участието на Сиела. Независимо от не дотам добрите резултати от изпълнение на предишна мащабна поръчка.

В този смисъл ще ви бъдат още по-интересни опасните връзки от миналото. Даваме думата на Даниел Денев – представител на българското Moodle общество с неговата статия Хронологията на един абсурд от Bglog.net с цитати от Computerworld, без да вземаме отношение по въпроса или да поддържаме тази или онази позиция:


„Факти: Лексис (консорциум на Сиела и Лекс.бг) "усвояват" близо 550 000 лв. (500 000 за портала и около 50 000 за учебниците), а представя със сериозно закъснение по проекта сайт (не портал!) базиран на софтуер с отворен код (абсолютно неподходящ за целта) в пълен разрез с неговия лиценз.


Много важен е въпросът: За какво точно са взети парите по онази част от проекта (договора), касаеща софтуерната платформа. За незапознатите: Освен http://moodle.orgсъществува и нещо наречено http://moodle.com и тук само ще спомена, че ще бъда изключително старателен в стремежа си да ви запозная как точно е дефинирано комерсиалното използване точно на този софтуер наречен Moodle, предвид мащаба на проекта последното е твърде подозрително. Кое е позволено и кое НЕ (от лиценза)- също! Много, много важен е и друг въпрос (всъщност сложен-съставен въпрос) :


Знае ли МОН, че извършва престъпление? Ако НЕ, кой ги държи на тъмно и кои са тези които трябва съвсем ясно да извадят нещата на светло? Ако ли пък ДА, това означава, че те (МОН) умишлено съдействат за извършването на престъпление в нарушение на лиценз за комерсиално използване на софтуер с отворен код. 


Цитат: "... Ясни са две трети от изпълнителите за електронното учебно съдържание ..." -Всъщност нищо не е ясно!


Сценарият: По замисъл консорциумът Лексис изработва Централния образователен портал, от който не само ще се черпи електронно учебно съдържание (въпросът с качеството на публикуваните материали и педагогическите цели, които се преследват с тях, остава открит), но би следвало да се даде възможност на нашите деца "да пишат домашни" и да "комуникират със свои връстници от другите училища, учители и родители". Твърде трудно можем да си представим това при положение, че не е възможно създаването на регистрация във въпросния портал. Тъй като в момента той е затворен за регистриране, възниква и друг интересен въпрос" "Защо се избърза с неговото пускане, като ще бъде държан поне още няколко месеца затворен???" Изпълнителят в лицето на Лексис, включващ СИЕЛА иЛекс.бг, беше определен след процедура на договаряне с Министерството на образованието и науката, до финала на която достигнаха общо петима участници – отделни фирми и консорциуми..."Победителят стана ясен в последната седмица на 2005 г., когато бе подписан и договорът с него" Коментар: Много интересно е с кого се е състезавал "ПОБЕДИТЕЛЯТ",при какви условия се е състезавал, какво е предложил за да спечели и т.н. и т.н... Освен това консорциумът е предложил и "по-богато съдържание" (!? по – богато, но АБСОЛЮТНО несъвместимо с въпросната софтуерна платформа, която пък от своя страна е АБСОЛЮТНО неподходяща за портал), твърди Тодоров от Сиела... По договор порталът трябваше да бъде функционален най-късно до 30.06. 2006 г. - последното не се случи и на доста по-късен етап, което отново поставя въпроса, защо е пуснат, а не функционира "значи какво? - хем го има, хем го няма"), като след това изпълнителите ще имат 12 (дванадесет?!) месеца, в които да се "грижат" за техническата му поддръжка и "обновяването" на съдържанието в него. Вече е известно и базисното разпределение на задължения между участниците в победилия консорциум за изграждането на портала. По думите на Веселин Тодоров, неговата фирма би следвало да се грижи основно за осигуряването на съдържател ната част на портала, както и за предоставянето на компонентите за „говорене”. Подизпълнители не са предвидени, защото до тук виждаме само "победители", а както е известно "победителят знае и може и следователно целият пай е за победителя". По замисъл порталът е трябвало (и е така) да бъде базиран на Windows операционна система за сървъри версия Server 2003, тъй като това е било едно от изричните условия в тръжната документация (!? от кого ли е било поставено условието). 


 СУБД-то също по замисъл е трябвало да бъде SQL Server на Microsoft (... малки уточнения:


1. Moodle, на който е базиран порталът, не поддържа бази данни за тази СУБД, а за MySQL, PsgreSQLи ORACLE, като въпросът с модела на базата данни е много интересен въпрос;


2. Moodle не притежава релационен модел на базата си данни, и в резултат на последното не е подходящ за портал с голямо натоварване откъм регистрирани потребители или новодобавени функционалности)!!!


   Тук е мястото категорично да обявя, че порталът НЕ Е изцяло отворен код (неща от него, които не са отворен код например са компонентите на back-office системата?!), което автоматично изважда на бял свят едно ужасно нещо: Дали МОН е получило пълните права и целия код и "документация"!? по проекта??? НЕЩО ПОВЕЧЕ, ЗАПЛАТЕН ЛИ Е ЛИЦЕНЗ за периода на договора.


  


ПРОСТО НЕДОУМЯВАМ 




КАК СЕ ЗАПЛАЩА "ЛИЦЕНЗ" ЗА НЕЩО, ЧИЙТО ЛИЦЕНЗ Е ЗА ОТВОРЕН КОД?! 




 


В офертата на консорциума Лексис първоначално е било предвидено още СИЕЛА, в качеството си на издател на учебна литература (Коментар: Как стои въпросът с педагогическите цели на структурираните в електронните курсове дигитални учебни материали и кой следи за това), да предостави и част от своите "курсове" в електронен вид. И до ден днешен не е уточнен режимът на качване на електронното съдържание по 30-те предмета за гимназиалния курс. Как и при какви условия са протекли търговете е въпрос, касаещ тръжната документация и интересуващи се хора! Министерството е заплатило между 18 и 20 хил. лв. за всеки от 30-те предмета. Така сумата е станала около 600 000 лв. Били ли са търсени по-евтини сили и средства тепърва ще установим!!!; как са обосновани разходите? - също; какви са били първоначално заложените разходи? - също; имало ли е реална възможност да бъдат осигурени тези средства? - също).Твърде подозрителен е и фактът, че още тогава сред "победителите" в конкурса за съдържанието отново е и СИЕЛА!? в консорциум със Софийски университет за изготвянето на съдържанието по предметите „химия”, „биология” и „психология, право, философия, свят и личности”. 


По замисъл в портала е било предвидено да има не само учебно съдържание, а и актуализираща се информация за нормативната уредба на родното образование, административните процедури в образованието, вътрешноведомствени актове, както и клипинг на всички информации по образователна тематика, излъчвани в електронните медии или публикувани в печатните издания. На този етап всичко това е реализирано с външни изходящи хипервръзки към други сайтове. Как точно децата ще получат своите регистрационни пароли? - не е ясно. Кой и защо избърза с появата на портала? - не е ясно. Какво е предизвикало избързването? - не е ясно...”


 


А това е текст, публикуван преди време по същата тема:




"Сега" 16 януари 2006 , IV стр. ПОЗИЦИЯ




Дигитално или просто комерсиално образование? 




С учебници в нета и домашни по мейла учениците няма да станат по-грамотни 




Васил Стоянов 




Просветният министър Даниел Вълчев обяви в началото на годината, че 2006-а ще е година на информационните технологии в образованието. Заради това учебното с ъдържание по 30 предмета ще бъде предлагано на юношите от 9-и до 12-и клас в електронен вид, учебниците ще бъдат качени в образователен портал, а учениците ще пращат домашните си по имейла. Учебниците по няколко от предметите били вече готови. Този факт обаче звучи малко странно на фона на твърденията, че тепърва МОН ще свиква национални съвещания с експертите и с учители, за да обсъди всеки учебен предмет по отношение актуализирането на учебното съдържание и синхронизирането му с изучаваното същия клас по други сходни дисциплини. Не може обаче първо да възложиш на авторски екипи да съставят учебниците, да им платиш по 18-20 хил. лева, а след това да събереш експертите и учителите, т.е. хората, които най-често и най-пряко ще работят в Moodle-базирания портал.



 

 Снимка: gabrovonews.bg



Етикети
, , ,
Добави в:
Svejo.net svejo.net
Facebook facebook.com

19min.bg си запазва правото да изтрива коментари, които не спазват добрия тон.

Толерира се използването на кирилица.

Няма коментари към тази новина !

RSS

Най-нови

реклама

към тв програма тв програма

бТВ Синема 28 април 21:00ч.

Специален отдел Q: Ловци на фазани

Режисьор: Микел Норгард
В ролите: Николай Лий Коос, Фарес Фарес, Пилу Асбек, Давид Денсик, Даника Чу

виц на деня

Детето на японка и българин е странна комбинация: Много му се работи, ама го мързи да стане.

към хороскоп хороскоп

лъв