„Миналата година през институцията на омбудсмана са преминали близо 60 000 души за търсене на помощ, подкрепа и съдействие. Има над 13 500 жалби по различни проблеми“, съобщи в „Тази сутрин“ омбудсманът Диана Ковачева.


Тя уточни, че най-голям брой жалби има във връзка с права на потребители и сред тях най-сериозният проблем е за качеството на водата, както и че няма вода.  


„Лятото специално в Искърското дефиле положението е много трагично и сериозно, това е лоша инфраструктура и хората просто нямат вода, а там където има вода, като Шумен, Добрич, Сливен например, тя е с толкова ниско качество, че не е редно хората да плащат цена за питейна вода, когато реално от чешмите им тече кал“, смята Диана Ковачева.


По думите й в Сливен и Шумен например се стига да едни драстични цени на водата, поискани от ВиК операторите.


„За Шумен се очаква за четири години, в края на ценовия период, да се плаща 6.43 стотинки за кубик вода, а за следващата година да е 4.16 стотинки – това е поискал ВиК операторът, при условие, че общите загуби на вода там са 80%“, отбеляза омбудсманът.


Според нея трябва да има много ясна връзка между цената и качеството на водата. „Едно от предложенията беше КЕВР да определи базисна цена при лошо качество на водата, която да се прилага автоматично“, обясни Ковачева. Според омбудсмана е необходим спешно нов Закон за ВИК, който да регулира този проблем, както и да има социална поносимост на цената на водата.


„Не бих казала, че увеличаването на цената на водата е достатъчно обосновано, още повече, че