Свързани новини

07.06.2018 14:16

Колко струва бойната машина за 1,46 млрд.лв?

Видян 5672 пъти | Коментари 1
Гласували 1 рейтинг: 5.0000
много слаба слаба добра много добра страхотна

Комисията по отбрана на парламента одобри парите за превъоръжаване на армията. И, докато всички са вперили поглед в поръчката за самолети, или натам им насочват вниманието, доста по-интересна се оказва съдбата на 1,46 млрд.лв., с които ще купуваме „бойна машина за армията”. Казват го в единствено число, но имат предвид 150 или по 9 733 333, 333 лв.
Сега се разбира защо един от кандидатите изложи преди броени дни бойната си машина Patria AMV 8х8 на пл. Ал. Батенберг пред Двореца – сега Национална художествена галерия. Представители на компанията обясниха спецификите, възможностите й за бойни действия, мобилността й и съвместимостта с различни системи. Тя е бронетранспортьор, кола за командния щаб, линейка, ремонтно - евакуационна машина, минохвъргачка и др.
Интересно съвпадение е, че предишната изложена на същото място машина беше ловешкият китайски автомобил, който остана в историята.
И още съвпадения:
Защо паднаха премиерът и министри в Словакия след невиждани в историята й демонстрации? През ноември братската страна член на НАТО и ЕС, а преди това на Варшавския договор и СИВ също като нас, обяви модернизация на армията си с 81 бронемашини. Отбранителният министър заяви, че финландската компания Patria печели контракта да направи 81 „армирани персонални возила 8х8” на стойност 417 млн. евро, който ще изпълнява с държавната слошака фирма Конструкта.
Цената на парче е 5 148 148 евро или 10 068 902 лв. Почти колкото българската за бройка. Даже идеята на проекта, гласуван от правителството ни, за превъоръжаване на армията е по същата схема – съвместна работа на чужд гигант с местно предприятие, но вече за 150 машини.
Но е важно да се знае и друго. През януари тази година Румъния подписа договор за подобни машини. Разликата обаче е в цената на парче. Комшиите постигат 3,8 млн. евро или с 1,348 млн. евро по-малко от словаците. Това са 2,65 млн. лв. комисионна на парче. Румънската цена е с 2,3 млн. лв. по-ниска от тази, която е заложена в правителствената стратегия на България.
В Словакия започва разследване заради съмнения за получена комисионна в размер на 30% от гигантската за малка източноевропейска държава сделка. Сметката е проста – 1,348 евро надценка на машина значат 108 540 000 евро по-малко в хазната, което са си 212 285 788,82 лв.
Ако пресметнем разликата за България спрямо цената, постигната в Румъния, заложени са 2 300 000 лв. на бройка или общо 345 000 000 лв. Защо?





Добави в:
Svejo.net svejo.net
Facebook facebook.com

19min.bg си запазва правото да изтрива коментари, които не спазват добрия тон.

Толерира се използването на кирилица.

  • 001 Anonimen 08.06.2018 11:49

    Президентът Георги Първанов и премиерът Сергей Станишев са подробно информирани за манипулациите и резултатите от търга за доставката на бронетранспортьори за българския контингент в Афганистан, но си затварят очите. Икономическият министър Петър Димитров набързо обявява сделката с "Текстрон" за перфектна. И още една любопитна подробност: Заключителният етап на конкурса за бронетранспортьорите съвпада по време с подписването на поредния договор с "Даймлер Крайслер" за товарни машини за армията. Станишев изрично е разпоредил на министър Близнаков сделката да бъде на стойност над 5 млн. лв., защото това е долният праг, който задължава продавача да предложи насрещен офсет. Близнаков обаче слиза по-ниско, с което освобождава германците от ангажимент за офсет. Станишев мълчаливо преглъща унижението. Дори ИБ на БСП, след като обсъди на 11 декември 2007 г. сферата на отбраната, се ограничи само да поиска повече прозрачност в сделките за модернизация на армията. Но дори и това, изглежда, прозвуча прекалено смело, защото председателят на парламентарната комисия по отбрана Ангел Найденов побърза да даде заден ход: "Няма основания тази позиция на БСП да се интерпретира като недоверие към ръководството на МО и Генщаба, което да води до смяна", каза социалистът. Както отбеляза столичен всекидневник, "според жълти депутати членове на партийното ръководство на БСП недоволствали, че военното министерство спъва прокарваните от техни хора проекти за модернизация на армията". Всъщност, БСП вече трета година се стреми да получи пай от военните сделки и го постигна чрез контрола на офсета. Но същинският проблем в този конкурс е като подводната част на айсберг. Големите апетити не са в описаната дотук сделка за слабите US машини. В решение № 253/ 24.08.2007 на министър Близнаков изрично е указано, че с победителя в конкурса ще бъде сключен рамков договор за неустановен брой ББМ за териториалната отбрана на България, т.е. за всички нови бронетранспортьори на армията. Засега са предвидени общо 60 машини, на обща стойност 240 млн. лв, но броят им може да стигне 100. На 7 декември МО подписа с "Текстрон" и с техния представител в България "Крипто" меморандум за разбирателство. Тогава и публично бе оповестено, че "Текстрон" ще бъде дългосрочен доставчик. Фирмената фамилия от четириколесни и шестколесни машини на тази фирма обаче не е добра. А осемколесни (каквато е световната тенденция) в нейната производствена листа изобщо не присъстват. Ако и следващите ББМ не съответстват на техническата спецификация, от сделката най-сетне ще трябва да се заинтересува прокуратурата И не дори заради това, че от държавата са откраднати милиони, а защото тази сделка нанася удар по националната сигурност на България. Прокурорът може изобщо да не се интересува колко сигурни ще се чувстват в американските бронетранспортьори "Гардиън" бойците ни в Афганистан. Той трябва да се води от формалната законосъобразност - защо комисията не е спазила изискванията на техническата спецификация. Защото от римско време важи принципът, че нарушаването на правото не търпи прецедент - не може днес малко да се нарушат законите и правилата, а от утре отново да се спазват стриктно. Оттук нататък са възможни три хипотези. При първата в МО без страх и срам повторно ще погазят изискванията на техническа спецификация ТС В 33.0351.07 и пак ще бъдат купени слабите и скъпи машини на "Текстрон". При втората хипотеза техническата спецификация ще бъде услужливо променена и нагодена според характеристиките на американските машини. Третият вариант, най-принципен и честен, е да се обяви нов търг при строго спазване на техническата спецификация. При нея обаче наша експертна група ще трябва да пообиколи фирмите-производителки на ББМ, като отначало проведе изпитания на машините им на техните полигони. А после поне един член на тази комисия би трябвало да участва в комисията по търга, а три от машините да преминат публично и едновременно изпитания на наш полигон, както се прави по света. В случая обаче комисионните ще са толкова мижави, че този вариант едва ли ще се реализира. Животът показа, че големите комисионни взема не този, който изпълнява подписаните вече договори, а онзи, който ги сключва и то по начин да не могат да бъдат разтрогнати. Не толкова Близнаков, колкото правителството на Сергей Стани-шев завари подписани големите сделки за самолетите " Спартан" с италианската "Аления", за автомобили с "Даймлер Крайслер" и за вертолети с "Юрокоптер". И ги изпълнява срещу дребни трошици. Но дали някоя от партиите в тройната коалиция ще остане във властта след година и половина? Затова сегашната припряност е обяснима. Законодателството на САЩ ограничава комисионните до 4% Тази норма беше въведена преди три десетилетия след един опустошителен скандал, възникнал при корупционна сделка за продадени изтребители на Япония. Така че в случая посредническата българска фирма "Крипто-България" на Петър Петров може да не получи повече от 1 - 1,5% от $ 10,2 млн., т.е. едва $100 - 150 хиляди. Фирмата обаче ще си вземе своето при изпълнението на офсета. Според него „Текстрон" ще трябва да построи в България завод за елек-троустройства на стойност 110% от продажната цена на бронираните коли, чието изпълнение ще бъде поверено на " Крипто-България". Експерти обясняват скритите механизми, по които за минимална свършена работа се калкулират максимални разходи, които се осчетоводяват при американските високи норми на трудово заплащане. Тази разлика в средствата ще остане за "Крипто" и Петър Петров ще има възможност да се разплати с всички, които заради пари са готови да рискуват не само живота на българските войници в Афганистан, но да заложат и националните интереси. ЗА АРМИЯТА НИ M0 КУПИ... ПОЛИЦЕЙСКИ КОЛИ Бронетранспортьори ASV "Guardian" на фирма "Текстрон" под означение М 1117, с които МО смята да въоръжи Българската армия, са на въоръжение във военната полиция на Сухопътните войски на САЩ. Съкращението ASV в името идва от Armored Security Vehicle, т.е. "Брониран охранителен автомобил". Произвеждат се от 1963 г. "Гардиън" е модернизация на следващата версия V 150, която е купена единствено от Ботсвана, Венецуела, Габон, Гватемала, Доминиканска република, Индонезия, Камерун, Кувейт, Панама, Саудитска Арабия, Сингапур, Сомалия, Судан, Тайван, Тайланд, Хаити, Чад и Ямайка. Сред тях сега гордо се нареди и България. Няколко "Гардиън" М 1117 са доставени на морската пехота на САЩ в Ирак. Но след като само за един месец са загубени два (в единия загиват петима бойци), по-нататъшната доставка е прекратена. Сега САЩ снабдяват с тях новата иракска армия. Тази полицейска машина дори концептуално не отговаря на изискванията за военна бойна машина. Отделно от това конструкцията и материалите не гарантират използването й за 15 - 20 г. Затова и цената й е ниска: US армията купува "Гардиън" за по $ 600 - 700 хил. в зависимост от окомплектоването. България обаче дава по $1.445 милиона. "Гардиън" се произвеждат само в двуосен вариант, т.е. с 4 колела. Те не отговарят на следните ключови изисквания: ■ Не гарантират оцеляване на екипажа при повече от 5.5 кг. взривно вещество под някое колело или под дъното. Това е по-малко от II степен на защита според STANAG 4569, при изисквани минимално 8 кг. за степен lllb; ■ Полезният им товар е с 611 кг по-малък от минималното изискване; . ■ Недостатъчна специфична мощност (кВт на тон тегло); ■ В техния вътрешен обем от 3 куб. м. се побират едва 4 души (трима екипаж и един за десант), вместо минималните 5 души в пространство от 5 куб. м.; ■ С диаметър на гумите 1.25 см. те не могат да преодоляват ров с ширина 1 м., защото при клиренс 40 см. дъното на машината ще опре върху земята; ■ Липсват им две задни врати (люкове) за аварийно напускане на екипажа; ■ Под въпрос е сдвоената картечница 12.7 и 7.62 мм; ■ При завой на повишена скорост лесно се преобръщат. В сайта YouTube, ако наберете "ASV Gets a Tow", излиза интересен видеоклип: Една машина ASV е преминала през локва с вода и излиза на равно. Там калта е около педя, но колата закъсва. След няколко безуспешни маневри напред-назад идва танк "Абрамс" и я измъква с въже. Та, ето това "чудо" на техниката очарова 22-членна комисия от експерти, начело с командващия Сухопътни войски ген. Добрев. Какво харесват в НАТО В алианса не проявяват интерес към калпавите американски колесни ББМ - подобен избор е в разрез с политиката на Европейската агенция по отбрана, важен момент, в която е неписаното правило, че на европейския оръжеен пазар предимство имат европейските производители. Световна тенденция е да се предпочитат все по-тежки ББМ по колесната формула 8x8, т.е. всяко от осемте колела да е със самостоятелно задвижване. Само те могат да осигурят достатъчно високо равнище на защита и да се изтеглят на собствен ход при разрушаване на някое колело от мина. (Всяка допълнителна ос, респ. двойка колела, оскъпява машината едва с около 10%.) Във Великобритания от доста време тече конкурс за подмяна на бронирания парк от колесни ББМ 8x8, удовлетворяващ потребностите през следващите 30 години, на стойност $ 32.4 млрд. В Хърватска върви 3-годишен процес за снабдяване на армията с 126 броя ББМ в десетина модификации - бойни, транспортни, евакуационни и командни пунктове. Проектът е на стойност 200 млн. евро. През първите 2 г. са обиколени фирмите-производителки. След проучване и отсяване изборът пада на машините AMV на финландската фирма "Патрия" и "Пандур 2" на австрийската "Даймлер Щаер Пух". Извън класирането е участвала "Пираня ЗС" на швейцарската фирма "Моваг". Изпитанията са през юли 2007 г. Както съобщава на 23 юли с.г. хърватският в. "Национал", на полигона "Гашинци" в присъствието на 30-на журналисти се провеждат най-важните изпитания: преминаване през прегради и водни препятствия, извличане и самоизвличане с лебедка. "Пираня" и "Пандур 2" пукат гуми. Машините са оставени 2 часа на 40-градусова горещина с работещи двигатели. Тогава на "Пандур 2" му се спуква маслопровод и двигателят му излиза от строя. В този наистина прозрачен и честен конкурс печели AMV на "Патрия". На 10 октомври м.г. Хърватска сключва с финландците договор за 84 машини 8x8, като част от тях хърватите ще произведат сами по лиценз. (За "Даймлер Щаер Пух" остава утехата, че ще продаде 200 броя "Пандур 2" на Португалия.) В Полша проучването започва през 2000 г., като в бюджета са заделени $1260 млрд. След конкурс и тук е предпочетена финландската "Патрия". През април 2003 г. е подписан договор за доставка на 658 машини AMV 8x8 и 36 броя 6x6. Почти всички машини ще бъдат произведени в Полша под названието "Росомак". В Чехия за доставка на 234 машини се състезават "Пандур 2" на "Даймлер Щаер Пух" и AMV на "Патрия". През април 2006 г. е обявено, че печелят австрийците. В Словения държавната фирма "Системска техника" вече е произвеждала по лиценз 72 машини от стария модел "Пандур 1" (6 х 6) под името "Валуг". Въпреки че те могат да бъдат модернизирани, е обявен конкурс за нова машина. Печели "Патрия" за 136 машини AMV 8x8. Половината от тях ще бъдат произведени в Словения. Румъния обявява на 10 октомври 2006 г. конкурс на стойност $ 48 млн. за спешна доставка за 31 ББМ 8 х 8 за нуждите на контингентите си в Афганистан и Ирак. Печели швейцарската "Моваг" с "Пираня ЗС" в остра конкуренция с "Фукс" на Райнметал.

RSS

Най-нови

   ПГ на БСП напуска Народното събрание

ПГ на БСП напуска Народното събрание

 ПГ на „БСП за България“ напуска ...

реклама

към тв програма тв програма

бТВ Екшън 17 февруари 22:00ч.

Снежен снаряд

Режисьор: Понг Джун-хо
В ролите: Крис Евънс, Ед Харис, Джон Хърт, Октавия Спенсър,Тилда Суинтън, Алисън Пил, Джейми Бел, Тилда Суинтън и др.

виц на деня

Нивото "говоря си сама" го минах, сега вече си пиша сама...

към хороскоп хороскоп

рак