09.07.2009 15:56

Откриха средството за удължаване на човешкия живот

Видян 2037 пъти | Коментари 0

Химическото съединение рапамицин, открито на остров Пасха през 70-те години на ХХ век и активно използващо се днес при трансплантации, е удължило живота на мишки в три различни експеримента с 9-14% и вероятно може да се използва за удължаване на човешкия живот, смятат автори на изследване, публикувано в списание Nature и цитирано от БГНЕС.

Рапамицин е продукт получаван в резултат на дейността на бактериите. Първоначално той е бил изолиран заради своите противогъбични свойства, а след това е било открито, че това съединение позволява съществено да се намали степента на отхвърляне на тъкани при операции за присаждане на органи. В момента рапамицинът преминава клинични тестове в качеството си на препарат срещу рак.
Авторите на изследването отдавна са се досещали, че рапамицинът може да удължава живота на бозайниците, тъй като това съединение въздейства върху особен белтък – киназа mTOR, отговарящ за много процеси на метаболизма на клетките и техните реакции на външно въздействие. Този белтък е задействан в механизма за увеличаване на продължителността на живота на бозайниците за сметка на радикално съкращаване на употребата на храна – единственият известен днес доказан от учените начин за удължаване на живота.
Експериментът е проведен от сътрудниците на три различни организации – Центъра за наука и здраве на Тексаския университет, Мичиганския университет и Джексъновата лаборатория в Ен Арбор, съобщава РИА "Новости". В проучването са участвали 2 хиляди лабораторни мишки. На 20-тия месец от живота си, който съответства примерно на 60-годишна възраст при хората, те са получили в храната си рапамицин. Учените са открили, че мишките живеят с 9-14% по-дълго от тези, които не са получавали рапамицин. Ефектът е бил по-ясно изразен при женските. Авторите на откритието предупреждават, че рапамицинът трябва да бъде използван за удължаването на човешкия живот внимателно. Това вещество подтиска работата на имунната система и може да направи човешкия организъм по-податлив на инфекциозни заболявания.