08.01.2014 14:29

Най-дълбокия галактичен куп бе заснет от Хъбъл

Видян 1992 пъти | Коментари 0

,,Най-дълбоката някога" снимка на група от галактики - "Клъстър Пандора" - беше заснет от космическия телескоп Хъбъл.

Сините дъги в картината са далечни галактики, както са се появили преди 12 000 000 000 години - не дълго след Големия взрив.

Скритите обекти се разкриват чрез "лупата" на клъстър Abell 2744.

Изображението бе показано по време на 223-тото заседание на Американското астрономическо общество (AAS) във Вашингтон DC.

Това е първата  серия от супер-дълбоки виждания на Вселената, снимани от  програмата Frontier Fields  на Хъбъл и се публикува на Arxiv preprint сървър.

На преден план са цветни спирали и елиптични галактики Abell 2744, масивен клъстер в съзвездието Скулптор.

Той е наречен Пандора поради своята странна формация, която  освободи много нови явления за астрономите.

Огромната гравитация на Abell  действа като леща, за да се деформират, след това озарява и увеличава по-далечните обекти, които дебнат във фонов режим.

Дългото излагане на Хъбъл разкрива почти 3000 от тези фонови галактики, преплетени със стотици на преден план.

Най-малка е 10-20 пъти по-слаба, отколкото всяка галактика виждна преди.

Те се появяват по-ярки, благодарение на явлението леща, но също се наслагва, разтяга се и се дублира - като лица в криво огледалото .

Deep експозиции в ултравиолетова светлина са направени с Wide Field Camera Хъбъл 3 и разкрива извадка от 58 малки, слаби галактики, които са съществували преди повече от 10 милиарда години.

Обикновено образът е твърде неясен за Hubble, за да видите, че тези галактики са били разкрити чрез гравитационна леща фокусирана върху масивен клъстер Abell 1689 в съзвездието Голяма мечка.

"Нашата крайна цел е всеки, който би искал да държи парче от Вселената в ръцете си, да може да получите данните от Хъбъл и да ги отпечата в своето училище, библиотека, или у дома си.", казаха учените от Университета в  Калифорния.