Български жп завод затваря врати заради безхаберие на БДЖ

Свързани новини

23.11.2023 18:00

Български жп завод затваря врати заради безхаберие на БДЖ

Видян 695 пъти | Коментари 1
Гласували 1 рейтинг: 5.0000
много слаба слаба добра много добра страхотна

Непосредствено преди началото на зимата стотици остават без работа във вагонно-ремонтния завод в Дряново. Причината е, че предприятието затваря врати, потвърдиха от ръководството. Около 150 души са изпратени на борсата към момента. До броени дни ще бъдат съкратени още около 85 души. Ръководството обвинява БДЖ в неизпълнение на договори. Обвинение към самия завод пък има и от българските железници. От компанията твърдят, че договорът им от 2021 г., е приключил през април 2023 г., но той не е изпълнен, въпреки че са били изплатени 7 милиона лева за предаването на 15 вагона.

Ето и качеството на продукцията на дряновския завод:

„През 2021 г. стартирахме договора и наистина тогавашното ръководство осигури в бърз порядък да се изплати сумата по аванса. В рамките на много кратък срок от време, в порядъка от 8 месеца, ние разработихме техническа и технологична документация, която позволява изработването не на 15, а на 100 вагона. През декември същата година показахме прототипа, но възложителят не присъства. Впоследствие се стигна до забавяне поради пандемията и забавени поръчки от външни контрагенти, тъй като ние внасяме продукти, които в България не се произвеждат”, коментираха от завода.

“Вагонен завод – Интерком” АД в Дряново е 103-годишно предприятие, а настоящото ръководство е положило усилия, за да го запази и превърне в конкурентоспособно на чуждестранните компании. Само преди няколко месеца първият модернизиран вагон от проект „Сокол“ премина успешно производствени динамични изпитания в България и в сертифицираща база в Румъния. Това бе първият рециклиран пътнически вагон от общо 15 за нуждите на БДЖ, чиято реконструкция беше възложена на предприятието в Дряново.

"Преди 1989 г. експресните влакове у нас носеха имената „Янтра“, „Чайка“ и т.н. Още тогава е имало идея да се пусне и експрес „Сокол“ между София и Варна, но намерението не е било осъществено. Нашата разработка е вид реанимация на старата идея. 2022 година беше тежка заради множеството промени в транспорта, в ръководството на БДЖ. Заради това в продължение на година бяхме спрели договора, по който работехме. От декември миналата година подновихме дейността по проекта и се надявахме да продължим с този темп, който сме си наложили", коментира Валери Димитров, изпълнителен директор на предприятието.

Той поясни, че договорът е по обществена поръчка за 15 вагона на обща стойност 26,6 млн. лв. без ДДС – по 910 000 евро или 1 779 000 лв. на вагон.

„Единственото, което поискахме от БДЖ, е да се промени графикът, тъй като имаше забавяния. Не сме искали да се увеличава цената или нещо друго”, уточни Димитров.

Валери Димитров изложи пред “Гласове” своята гледна точка за изтощителната битка с държавната админтистрация, която продължава от две години.

24 месеца война с безхаберието на държавната администрация. Хроника и въпроси.

    На първо място поставям хората и всички искания, които сме отправяли са били в посока да запазим и последните останали добри специалисти.
    Преминахме през безброй бордове и нови назначения в БДЖ, но промяна няма.
    Пандемия, доставки с променени срокове неплащане и неразбиране на производствения процес от възложителя.
    Изработихме нов вид /дигитализирана/ техническа и технологична документация
    Изработихме матрици, инструменти, кондуктори
    Произведохме всички детайли
    Произведохме прототипа
    Преминахме пълни проби в България до 145 км.
    Преминахме пълни проби при лицензирана фирма от ERA- AFER –Румъния.Вагона е достигнал всички заложени показатели до 176 км/ч по техническата спесификация.
    Закупили сме и имаме на склад много материали, голяма част от материалите и агрегатите  са със срок на доставка от 9 до 12 месеца
    Прототипа е в процес на сертифициране на едно гише и е необходимо време в което се следват процедурите .                      Вагон номер 1 е напълно завършен и е преминал всички изпитания
    Вагон №2 – 80%; вагон №3- 50%; вагони № 4,5- 30%; вагон №6- 15%, вагони №7, 8 и 9- 5%
    23 месеца Възложителя ни “помага” целево с два доноса до прокуратурата /решения в полза на договора/; проверки АДФИ, АОП, ДАНС, Дирекция на Полицията и всички възможни административни пречки
    Форсмажор /Сертификат 7 месеца без разглеждане/
    Споразумение и фактура платена след 9 месеца
    Нито веднъж не сме получили отговор по същество /техническо или друго/

Въпроси за отговор от БДЖ-Пътнически превози

    Истина ли е, че в последните 5 години 50% от ремонтите на вагони по Обществени поръчки са реализирани от „Вагонен завод-Интерком“АД гр. Дряново?
    Истина ли е, че благодарение на екипа на „Вагонен завод-Интерком“АД гр.Дряново са спасени над 9 мил.лева дадени от БДЖ за проект прекъснат 2009 г. Реализирани са 15 вагона от двата завода 8/7 / това са най- добрите вагони в подвижния състав на БДЖ ППр./?
    Истина ли е, че след прекратяване на договора и получаване на техническата документация създадена от нас, БДЖ не разполага нито със специалисти, нито с техника да ползва тези активи?

/Министъра каза да се ползват нови технологии и дигитализация/

    Как БДЖ ще изпълнява занапред ремонтната си програма за капитални ремонти като губи един от двата си източника?
    Защо всички поръчки, които пусна БДЖ в последната година за ремонт на подвижен състав се провалят / това са основните средства за извършване на дейността на БДЖ/?
    Защо не се подобрява по никакъв начин състоянието на вагоните  и чия е вината?
    Как ще управляват активите които ще получат от „Вагонен завод-Интерком“АД гр.Дряново след приключване на договора за над 10 милиона напълно неизползваеми за БДЖ. Колко средства трябва да инвестира БДЖ за да си прибере вагоните от които си взе всички материали и агрегати /над 350 000лв/?
    Има ли икономическа логика в това, че не се стреми да получи вагони за 910 000 евро при цена на пазара над 2 000 000 евро и срокове не по рано 26-27 година?
    ДМА които струват 5 000 лева ще работят още 19 години?
    Сектора ремонт на вагони готов ли е да се откаже от единственото конструктивно звено което е проектирало вагон в последните 36 години?
    На първо място съветниците против договора готови ли са да кажат как биха заместили капацитета на работниците. В ремонта един работник се изгражда за минимум 3-4 години. Освобождаването на тези хора е най-голямата щета, която нанасят на самите себе си?
    Направен ли е анализ и кой ще понесе отговорността за тези бездействия?
    От 23 месеца няма отговор на нито един от тези въпроси
    Защото ръководството не е видяло какво е направено? Всички коментиращи не са си направили труда да видят вагона и след това да коментират?
    За нас е важно ,че всички доставчици са с изключително позитивни оценки, но си направиха труда да посетят завода и сами да се убедят.
    Най-вече е важна оценката на хората по гарите по време на пробите, да не забравяме и жп специалистите които го оцениха .

Ние ще сезираме ЕК като граждани

Цялостна проверка на техническата характеристика на подвижния състав за сигурност и годност и съвместимост с изискванията и наредбите на EU.

Мое морално задължение е да продължа докрай защитата на служителите.

    МТ в обявената поръчка за западните компании предвижда 40% аванс (подкрепя тяхното производство), а за българските предприятия обществени поръчки авансът е 10% .
    Как ще реализират ремонтната стратегия като голяма част от вагоните остават с изтекли ревизии? Удължаването на срока не е решение, а 6 месечен  компромис
    Колко от вагоните на БДЖ са в реални параметри за движение?
    Поръчките в последните 15 месеца са претърпели крах, нито една не е реализирана.
    Никой няма интерес да ремонтира по 1 или 2 вагона - скъпо и глупаво / вижте поръчките на БДЖ/.
    Идеята, че нов състав ще покрие липсите е нелепа.
    Ако вагоните се съхраняваха в заводите нямаше да са ограбени. Ако ремонта е бил 300-350 хиляди лева сега излиза над 1 милион.
    БДЖ за пореден път катастрофира имиджово.
    Банките нямат интерес да финансират като чуят договор с БДЖ.  Извън страната референция БДЖ те извежда от всякакви разговори.
    Независимо от това благодарение на работниците в предприятието и с помощта на банките, които ни подкрепяха до края е създадено нещо българско и то на добро европейско ниво, но няма шанса да има ръководители които да го оценят, които да са създавали нещо преди това, а не са само консуматори на заплата.
    Нека съдебната система да реши спора между нас, но хората няма да ги има.

От подписване на договора 22.04.2021 г. до м. 12.2021 година има процес на работа отговарящ на стратегията на проекта / независимо от подадената жалба до прокуратурата/

    След решението на прокуратурата м.12.2021 г. и представянето на прототипа имаше очаквания да продължим нормално работата.
    В целия период БДЖ има пълна представа от приемчиците в завода какво се работи.
    Стартирала е процедура за издаване на сертификат за форсмажор.
    Подписано е споразумение на 03.02.2022 г. за увеличение на аванса с 4 %
    Коректното изпълнение от страна на възложителя трае цели 9 месеца, съпътствано от много срещи, писма и нотариална покана от м.05.2022година. Официално искане от Възложителя за отговор, продължава ли договора.

Официален отговор от постоянно сменящите се управленци в БДЖ и до днес няма.

Иначе в разговорите общото им мнение, че договора е важен и продължава.

    В момента тече процедура  за сертифициране на вагона в ИАЖА след направени проби в България и при сертифициращ орган AFER Румъния  до скорост 186 км. / успешни/
    Умишлено протакане от страна на възложителя и вкарване в заблуждение.
    Да инвестираме в проби в Румъния, да купуваме материали. В същото време е поставена задача на външни лица да работят за прекратяване на договора.


 


Източник: Гласове


 


 


 



Добави в:
Svejo.net svejo.net
Facebook facebook.com

19min.bg си запазва правото да изтрива коментари, които не спазват добрия тон.

Толерира се използването на кирилица.

  • 001 Anonimen 24.11.2023 00:14

    поредната мафиотска гадост, така унищожиха българската промишленост за радост на турци и гърци, спортисти вероятно с един грам акъл ще приватизират и съсипят и този завод, къде са нароилите се партии, депутати, лидерчета, синдикатчета, медийни гении - почиват си и планират нови екскурзии по чужбина, какво става тук не ги е грижа, дего любимецът на доганчо

RSS

Най-нови

реклама

към тв програма тв програма

бТВ Синема 28 април 21:00ч.

Специален отдел Q: Ловци на фазани

Режисьор: Микел Норгард
В ролите: Николай Лий Коос, Фарес Фарес, Пилу Асбек, Давид Денсик, Даника Чу

виц на деня

Детето на японка и българин е странна комбинация: Много му се работи, ама го мързи да стане.

към хороскоп хороскоп

козирог