Ако някой още си спомня риалити шоуто „Стар академи”, което вървеше по Нова телевизия точно преди 10 години, сигурно си спомня, че победителят Маринчо от Пловдив разправяше, че и сестра му е певица. Е, същата тази Соня Йончева е новата оперна прима не просто на България, ами на света. Билетът за късмета за нея се явява победата в друг един формат за таланти – „Опералия” на великия Пласидо Доминго. Прави го точно петилетка, след като брат й триумфира в домашния тв формат. Днес, на 33, Соня е на върха на света.
„Вог” не е просто модна библия. Попадането в това списание е гаранция, че човек е станал истинска звезда. Там не пишат за Андреа и Мара Отвачарката. Едва ли някой помни дали преди 50 години, когато Райна Кабаиванска покорява с глас Ню Йорк тя е била на страниците на великото издание. Ала неотдавна лично главната героиня от „Дяволът носи Прада” Анна Уинтур отдели пространство – страницата е 50000 долара, за българката Соня Йончева от Пловдив. Не, защото е красива, а защото е невероятно талантлива. Две големи статии за нея, на още по-скъпа площ, пусна флагмана на прес журналистиката в целия свят „Ню Йорк Таймс” и в тях не пестят комплименти. Всъщност стига само цитираното мнение на генералния мениджър на оперния театър „Метрополитън”, откъдето апропо тръгва и голямата слава на Райна. Питър Гелб е категоричен: „Надявам се, че
тя ще бъде една от големите звезди на Мет
и искам да бъда сигурен, че ще я имаме на нашата сцена поне за два спектакъла на сезон.”
Попадането в най-скъпоплатения за артистите оперен театър в света става не без пръста на съдбата за Соня. Тя получава шанса да изиграе Мими в „Бохеми” по случайност. Обаждат й се от Мет и я питат може ли да научи светкавично ролята. "Според мен това е лудост. Но щом ми се обадиха от Метрополитън, не се замислих и веднага приех", казва сопраното Йончева, която излязла на сцената само 5 седмици след като родила първото си дете. Тя забързала процедурата по издаването на паспорт за малкия ѝ син Матео, а докато го хранела през нощта, учела партитурата си от "Бохеми".
Американците се доверяват на вкуса на маестро Доминго, но също и на констатацията на твърде критичните критици от лондонския в. „Гардиън”, които след нейна изява в техния главен оперен театър пишат, както не са го правили от времената на Борис Христов: „Соня е една бъдеща звезда”.
Пловдивчанката емигрира на 18, през мрачната 1999 г.
В интервюта разказва, че България тогава изглежда на младото момиче „бедна и гладна”. Не че днес е много по-различна за дамата, която живее със семейството си в швейцарския кантон Во край женевското езеро, където са резиденциите на елита на света. Тя обича френскоезичните страни по много причини, сред които и първата й супер престижна награда от фестивала в Екс-ан-Прованс през 2007 г. Което пък й донася цели две стипендии от швейцарски фондации. Оттам пътят до Театро Реал в мадрид, до Скалата в милано, до оперите в Прага, Лил и къде ли не още е много по-кратък, отколкото погледнат откъм Пловдив. А също до контрактите със звукозаписните гиганти „Върджин” и „сони”.
Работи със Стинг, Елвис Костело, Владимир Козма
и с кого ли още не, а соловият й албум Paris, mon amour е модерна трактовка на класиката, каквото правят и останалите споменати музиканти в момента. Иначе има участие в други 3 колективни оперни проекта на DVD. Някой би обяснил успеха й с нейния съпруг – диригента Доминго Хиндоян, но всъщност тя сама пее и сама ражда двете им деца – малкият Матио се роди на 6 октомври миналата година. Всъщност брат й Маринчо също е около тях, след като мина през родната музикална академия и продължи в Женевската. Именно там преди години се дипломира преуспялата му кака.
Питър Гелб – директорът на Мет, говори за „бъдещите си творчески планове” с участието на нашата Соня. Тя ще бъде в главната женска роля - Дездемона в новата постановка на вердиевия „Отело”, с която ще се открие следващият сезон на прочутия театър.
Коментарът на „Ню Йорк Таймс” е, че кариерата й полита
Когато е в световната метрополия, Соня отсяда в апартамент в Upper West Side, където приема педиатъра на бебето Матео, облича го за разходки в Сентрал Парк, където му бута количката, туитва и репетира ариите си. „Онова, което разбрах след голямата награда в „Опералия” е, че много по-важно от спечелването на една титла е удържането й. Човек трябва да бъде винаги готов, винаги в добра форма, винаги буден, винаги наясно със себе си и с това, което прави”.
Когато дебютира в Мет за „Риголето”, заменяйки бременна колежка, „Таймс” за първи път писа за нея като й предрече недвусмислено: „грандиозна кариера (major career).” И никой не се изненада, когато пловдивчанката детронира самата световна №1 Анна Нетребко като Маргарита във “Фауст” на Гуно. Рускинята сама си призна: „моят глас вече не можеше да направи тази роля”. „Изобщо, беше си луда година”, казва Соня.
Нещо като почивка за нея беше гастролът й в изключително престижния оперен театър на най-баровската страна в света Монако – този в Монте Карло, където тя пя с огромен успех и бе отбелязана от местната и френската преса с почитания.
Соня не рискува семейството си заради кариерата. Отказа се от Мими в Сан Франциско, когато научи, че е бременна с първото дете, после съдбата й върна жеста като я прати в Мет да замени Марина Поплавская в „Травиата” на Верди, което й отвори пътя към „Бохеми”.
В Бавария отново бе предпочетена пред Нетребко
и пя в мюнхенската опера в супер звездната продукция на „Манон Леско” – любима опера на българските оперни прими от златните времена и до днес. Тя печели овации от колегите си и заради способността да бъде на мега ниво, независимо от партньора. В Мет например подмениха Родолфо и Соня остана на висота.
Адашите й по име от звукозаписния гигант „Сони” (сред звездите в колекцията му е кой ли не – от покойния Майкъл Джаксън надолу) определят сътрудничеството си с българката като „дългосрочно партньорство”.
Аритстичността й също се цени по цял свят. Доказателство за това е ангажирането на Соня в невероятното шоу Консерт дьо Франс пред Айфеловата кула.
19min.bg си запазва правото да изтрива коментари, които не спазват добрия тон.
Толерира се използването на кирилица.
Няма коментари към тази новина !
бТВ Синема 05 май 21:00ч.
Режисьор: Ханс Петер Моланд
В ролите: Фарес Фарес Assad Николай Ли Карл Мьорк Джохан Луис Шмид Роуз Кнудсен Пол Свер Хаген Джоханъс