19.04.2010 10:13

Описаха най-малките организми в моретата

Безпрецедентно количество малки, обитаващи океаните организми са били описани от изследователи, участвали в глобално изследване за световния океан, информира БГНЕС.

Едно от най-интересните открития на учените е огромният “микробен килим“, покриващ зона, еквивалентна на размера на Гърция. За микробите се смята, че съставляват до 90 % от цялата морска биомаса. Откритията са част от “Преброяване на морския живот“ (CoML), десетилетен проект, чиито пълни резултати ще бъдат представени през октомври. “В никоя друга област на живота в океаните не е направено откритие от същите мащаби, като в света на микробите", според Мич Согин, ръководител на Международното преброяване на морските микроби (IcoMM). “Учените разкриват и описват изумителен нов свят от морско микробно разнообразие и изобилие“. ICoMM e един от четирите проекта на преброяването, фокусиран върху трудните за забелязване морски организми. Екипът, с участието на изследователи от Холандия и САЩ, събрал екземпляри от над 1 200 места, чийто резултат е създаването на база от данни, съдържаща над 18 милиона ДНК поредици. Учените правят предположението, че общият брой на морските микроби, основаващ се на молекулярна характеристика, може да бъде около 1 милиард вида. Микроорганизмите, според изследователите, са жизнено важни за поддържането на живота на Земята, тъй като те отговарят за до 95 % от “дишането“ в океаните. Изчислено е също така, че общата маса на морските микроби е еквивалентна на масата на 240 милиарда африкански слонове.