Находката е най-голямото известно струпване на октоподи на планетата - изследователите са преброили повече от 6000 октопода само в един участък от мястото.

26.08.2023 16:48

Учените разгадаха тайната на градината на октоподите в среднощната зона на океана

Дълбоководните октоподи са обикновено самотни същества, които обитават студени води в една от най-предизвикателните среди на Земята.

Откриването през 2018 г. на хиляди главоноги с осем крака на около 3.2 км под повърхността на океана обърка и очарова в еднаква степен морските учени. Консорциумът от октоподи се е скупчил около хидротермален отвор - отвор на морското дъно, откъдето излизат топли, богати на химикали течности - на около 3500 фута (3200 метра) дълбочина в т. нар. среднощна зона, място на вечен мрак.

Градината на октоподите - открита на малък хълм близо до основата на подводната планина Davidson Seamount, угаснал вулкан на 80 мили (128,7 км) югозападно от Монтерей, Калифорния - е пълна с вид, наречен Muusoctopus robustus, наречен от изследователския екип перленият октопод заради начина, по който изглеждат, докато са обърнати надолу с главата, защитавайки яйцата си.

"Смятаме, че там може да има 20 000 октопода. Въпросът е защо са там? И защо те се обединяват? Изглежда, че топлите води, които извират от тези извори, са ключът към размножаването на тези животни там", казва Джим Бари, старши научен сътрудник в Изследователския институт на аквариума в залива Монтерей.

Според ново проучване, публикувано в списание Science Advances, изследователите смятат, че октоподите мигрират към дълбоководните термални извори в такива количества, за да се чифтосват и гнездят. След снасянето на яйцата бъдещите майки на октоподите ги поддържат чисти и ги пазят от хищници. По-високите температури ускоряват ембрионалното развитие на съществата.

"Много дългите периоди на мътене увеличават вероятността яйцата на майката да не оцелеят. Гнездейки в хидротермални извори, майките на октоподи дават предимство на потомството си", обяснява Бари, който е водещ автор на изследването.

Температурата на околната вода на 3.2 км е 35 градуса по Фаренхайт (1,6 градуса по Целзий). Температурата на водата в пукнатините и цепнатините в градината на октоподите обаче достига около 51 градуса по Фаренхайт (11 градуса по Целзий).

Подводна технология

Изследователите от Изследователския институт на аквариума в Монтерей Бей и колегите им от други институции използват най-съвременни подводни технологии, за да разберат градината на октоподите.

В периода 2019-2022 г. подводницата на института Don Ricketts направи 14 еднодневни последващи гмуркания на мястото, като засне видео с висока разделителна способност на октоподите и картографира градината на октоподите с разделителна способност от един метър.

Дистанционно управляваният подводен апарат остави и камера за заснемане на времето и сензори за измерване на температурата и нивата на кислород за дългосрочни наблюдения на поведението на октоподите. Камерата записва по едно изображение на всеки 20 минути, като от март 2022 г. до август 2022 г. прави около 12 200 изображения.

По-бързо размножаване в градината с октоподи

Благодарение на тази информация учените са установили защо октоподите са привлечени от мястото. Белезите и други отличителни белези позволиха на учените да наблюдават отделните октоподи и развитието на техните потомства.

Наличието на възрастни мъжки и женски октоподи, развиващи се яйца и излюпени октоподи показва, че мястото се използва изключително като място за размножаване и разсадник. Екипът не е наблюдавал междинни по размер индивиди или доказателства за хранене.

"Виждаме излюпените октоподи да плуват надалеч. Никога не сме виждали малки животни, което предполага, че те живеят точно тук. Така че те плуват някъде и започват живота си", казва Бари.

Проучването установява, че яйцата са се излюпили за по-малко от две години - много по-бързо, отколкото екипът е очаквал. Един от видовете дълбоководни октоподи мъти яйцата си в продължение на четири години и половина. Смята се, че далеч от хидротермалните отвори, при почти минусови температури в дълбоките морски води, периодите на мътене на яйцата продължават няколко години.

"Въпреки че е рисковано да се мътиш в тази топла вода - може да сготвиш яйцата си, може да има аномалии - по-краткият период на мътене е мястото, където се появява предимството, и изглежда, че това се оказва перфектно за тях, защото виждаме, че процентът на раждаемост е доста висок", казва той.

Разкриване на тайните на жизнения цикъл на октоподите

Изследователите смятат, че топлината от термалните извори повишава метаболизма на женските октоподи и техните яйца, като намалява времето, необходимо за инкубация, и намалява вероятността яйцата да бъдат изядени от хищници. Въпреки това не е ясно дали тази топлина е абсолютно необходима за размножаването и гнезденето на този вид, или те просто обичат да я търсят.

Изследователите ще продължат да проучват мястото в планината Дейвидсън и искат да търсят места с подобна геология, където биха могли да се намират други градини на октоподи, въпреки че дълбоководните проучвания са много скъпи, казва Бари.

Октоподите са известни с това, че са саможертвени родители - след като снесат няколко яйца, те престават да се хранят и умират, като обикновено умират до излюпването на яйцата. Мъртвите октоподи и уязвимите малки са храна за безгръбначни животни като морски анемони и морски звезди, които живеят редом с октоподите.

Досега изследователите са документирали общо четири дълбоководни градини от октоподи - две край бреговете на Централна Калифорния на планината Дейвидсън и две край бреговете на Коста Рика.

Източник: CNN