01/02
29.06.2011 14:23

Стъкмени рейтинги не променят пазара на вестници

Видян 4086 пъти | Коментари 0
Гласували 1 рейтинг: 5.0000
много слаба слаба добра много добра страхотна

Едно е да искаш, друго е да можеш, а трето и четвърто – да го направиш! Този лаф е на великия Хайтов и неслучайно е станал култова фраза. Същата максима важи и за зачестилите напоследък стъкмени рейтинги на вестниците. Вчера в часовите вестници излезе статистика, направена от неизвестната досега Би медиа консултант, която силно се разминава с действителността.


Проблемът не е само браншови, защото по подобен начин се пресмятат и политическите проценти преди избори. И после всички са изненадани от истинския вот на хората!!!


Първото, което прави впечатление е, че за разлика от признатите за официални статистици ТНС/ТВ план и ГАРБ, при публикацията на Би Медия липсват данни за редовна и за цялостна аудитория.


Първата бележи процента от хора, които са си купували вестника поне 3 пъти за седмица, а втората – познаваемостта на марката. В тази графа важна е продължителността на живота на заглавието, което при Труд е повече от 70 години, при 24 часа – 20, а при нас – няма и 3 години.


Статистиката е неточна и по друга причина. Някои от всекидневниците излизат 7 дни в седмицата и са привилигировани в сравнение с излизащите 6 дни, както и с 19’, който има само 5 броя, също като Пари и Дневник.


Също така, единственият безплатен всекидневник стига до 4 големи града и няма как да бъде познат като марка на жителите на другите населени места.


За да избегнат неточности, социолозите би трябвало да отчитат данни вестник по вестник и после да ги обединяват.


Преди месеци часовиците бяха много недоволни от публикувано в Стандарт изследване по поръчка на вестника на друга недотам популярна агенция, според което вестникът бие 24 и Труд, където ги хване.


Сега обаче новоизпечените издатели прибягват до същото оръжие. Странно е как при 2,3 измерена от Тв План редовна аудитория на 19 минути и познаваемост 3,0 %, при 2,2% постоянна и 3,2% редовна аудитория от другите официални изследователи - ГАРБ, в категорията Месечна аудитория на националните всекидневници на Би медия – това ще да е нещо като “цялостната аудитория” от официалните изследвания, резултатът за по-високия ни процент е 0,9%.


Разликата в местата е 5-о по ТВ План и 12-о при Би Медия. Дали пък наказателната акция не е свързана с разкритията ни как едни софийски пари, минали през едни офшорки са стигнали до сделки около поръчителите на изследването? Дори не смеем да си го помислим.


Ние пък разполагаме с поръчано от нас изследване, според което нашата средноседмична аудитория е 19,3%.


Защо се получава така?


Разликата в данните зависи от начина на задаване на въпроса. Ако той е съвсем конкрете: Четете ли Труд и 24 часа, много вероятно е доста хора да отговорят утвърдително.


Ако следващият въпрос е открит – кой друг вестник четете, с един възможен отговор, човек може да впише първото, което му хрумне.


Така данните се получават доста криви, но звучат идеално за поръчителя.


Немаловажни факти са и представителността на извадката (брой анкетирани и географско съвпадение с разпределението на населението). В публикацията на 24 и Труд липсват такива съществени данни.


А всичко, даже мястото на анкетата е важно. Ако я направите примерно в софийското метро, 19’ ще заема първо място със 100%, защото това е негов основен канал и всеки, пътувал с подземната железница знае какво е 19’.


Истинските данни се виждат от пласираните бройки. 19’ има практически 100% реализация и само в София пласира повече от 24 часа в цялата страна. Това е ясно за всички, които имат представа какво е безплатният вестник по света и у нас.


При платените вестници е още по-лесно. Избрахме произволна сергия в среднобедния софийски квартал Сухата река, чиято аудитория е абсолютно съпоставима по доходи и потребление както с други такива столични квартали, така и с тази в градове като Стара Загора, Плевен или Шумен.


За вчерашния ден на сергията се продадоха 80 бройки Телеграф, 5 от Труд и 4 от 24 часа.


Това е истинската статистика!



Добави в:
Svejo.net svejo.net
Facebook facebook.com

19min.bg си запазва правото да изтрива коментари, които не спазват добрия тон.

Толерира се използването на кирилица.

Няма коментари към тази новина !

RSS

Най-нови

реклама

към тв програма тв програма

бТВ Синема 05 май 21:00ч.

Специален отдел Q: Писмо в бутилка

Режисьор: Ханс Петер Моланд
В ролите: Фарес Фарес Assad Николай Ли Карл Мьорк Джохан Луис Шмид Роуз Кнудсен Пол Свер Хаген Джоханъс

виц на деня


Горещ юлски следобед.

Държавен служител пуши бавно цигара пред учреждението.
Към него се приближава друг държавен служител и иска огънче.

Държавният служител му подава запалката и пита: „И ти ли не можеш да спиш?“

към хороскоп хороскоп

лъв