Изследователите откриват потъналия кораб на дълбочина около 411 метра, като го забелязват с помощта на сонарни изображения. Екипът има за цел да се върне през 2023 г. с дистанционно управлявано превозно средство, за да заснеме кадри от обекта.

Свързани новини

18.12.2022 07:12

Средновековен кораб е открит в най-голямото езеро в Норвегия

Видян 18331 пъти | Коментари 0
Гласували 0 рейтинг: 0.0000
много слаба слаба добра много добра страхотна

На дъното на Мьоса, най-голямото езеро в Норвегия, се намира кораб отпреди стотици години, който е в почти идеално състояние, застинал във времето.

Корабът с уникалните си стълбове и припокрити дъски разкрива момент от морската история на езерото и се предполага, че датира между 1300 и 1800 г.

Изследователите откриват корабокрушението по време на изпълнението на проекта "Мисия Мьоса", който има за цел да картографира дъното на езеро с площ 140 квадратни мили (363 квадратни километра) с помощта на сонарна технология с висока разделителна способност.

Норвежката организация за отбранителни изследвания ръководи мисията две години, след като извърши няколко проверки с дистанционно управляеми апарати (ROV) на райони от езерото, където са били изхвърлени големи количества боеприпаси. По данни на Норвежкия университет за наука и технологии езерото е източник на питейна вода за около 100 000 души в Норвегия, така че боеприпасите са представлявали риск за здравето. Корабокрушението е забелязано по време на проучване на езерото.


"Очакванията ми бяха, че по време на картографирането на изхвърлените боеприпаси може да бъдат открити и корабокрушения - това се оказа така", казва Ойвинд Одегард, старши изследовател по морска археология в Норвежкия университет за наука и технологии и главен изследовател на мисията. "Просто статистическият шанс за намиране на добре запазени корабокрушения се смяташе за доста висок. "


Възможен средновековен съд

Неотдавна откритият потънал кораб се намира на дълбочина около 411 метра и е заснет със сонар - система, която използва звукови импулси за откриване и измерване на зоната под повърхността на водата. Снимките показаха, че корабът е дълъг 10 метра.


Сладководната среда и липсата на вълнова активност на тази дълбочина бяха запазили кораба в девствено състояние, с изключение на корозията на няколко железни пирона във всеки край на кораба. За Одегард износването на метала е ясен знак, че останките са лежали на дъното на езерото доста дълго време, тъй като корозията би отнела стотици години. В крайна сметка корабът може да загуби структурата си, когато всички пирони се разпаднат - каза той.

В кърмовата част на плавателния съд има индикации, че има централно кормило - елемент, използван за управление, който обикновено се появява не по-рано от края на XIII век. Комбинирайки тези две характеристики, археолозите успяха да определят построяването на кораба като извършено не по-рано от 1300 г. и не по-късно от 1850 г.


Изглежда, че корабът е построен по скандинавска технология, при която дъските на корпуса са застъпени една върху друга. Този метод е използван през епохата на викингите, за да се направи съдът по-лек и по-здрав, и е известен като клинкерна конструкция.

Тъй като корабокрушението е намерено в средата на езерото, Одегард смята, че корабът е потънал при лошо време. Той добави, че най-вероятно корабът е използвал платна с квадратна форма, които са се оказали трудни за навигация за моряците, попаднали в изключително ветровити условия.


Норвежка история

Най-старият плавателен съд, открит досега във водите на Норвегия, е лодката Sørum, намерена в Бингенските буни на река Гломма и датирана към 170-та година преди Христа. Близо 2200-годишният потънал кораб е сравнително добре запазен, тъй като е на хиляди години.


 Дървените кораби могат да се запазят много добре в сладка вода, тъй като в нея липсват организмите, които обикновено се хранят с дървесина и които се срещат например в океана", казва Одегард. "Предполагам, че ако искаме да намерим непокътнати превозни средства от желязната епоха или от Средновековието в Норвегия, то езерото Мьоса ще бъде мястото, което трябва да потърсим, тъй като е достатъчно голямо, за да има своя собствена морска история с много мореплаване и търговия. "

По време на епохата на викингите езерото е служило като голям търговски път, въпреки че според Одегард има значителни пропуски в сведенията преди и по време на тези времена. "Независимо от възрастта, всяка находка ще ни помогне да разберем по-добре как се е развивала корабостроителната традиция във вътрешно езеро в сравнение със скандинавските страни. "


 На снимката: Изследователите откриват потъналия кораб на дълбочина около 411 метра, като го забелязват с помощта на сонарни изображения. Екипът има за цел да се върне през 2023 г. с дистанционно управлявано превозно средство, за да заснеме кадри от обекта.


Източник: CNN


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 



Добави в:
Svejo.net svejo.net
Facebook facebook.com

19min.bg си запазва правото да изтрива коментари, които не спазват добрия тон.

Толерира се използването на кирилица.

Няма коментари към тази новина !

RSS

Най-нови

реклама

към тв програма тв програма

бТВ Синема 28 април 21:00ч.

Специален отдел Q: Ловци на фазани

Режисьор: Микел Норгард
В ролите: Николай Лий Коос, Фарес Фарес, Пилу Асбек, Давид Денсик, Даника Чу

виц на деня

Блондинка опитва да постъпи на работа в полицията.

Възрастният шеф в полицията я поглежда и пита:

- Ще ви задам няколко въпроса. Колко е две по две?

- Ъъъъ, четири.

- Добре. Корен квадратен от 100?

- Ами, десет!

- Отлично. Кой е убил Ботев?

Блондинката замълчава.

- Не знам, - накрая казала тя.

- Добре, помислете и елате утре

Блондинката се обажда на приятелка. Тя я пита:

- Взеха ли те на работа?

- Не само, че ме взеха, но вече ми поръчаха и разследване на убийство!

 

 

към хороскоп хороскоп

риби