Свързани новини

19.07.2021 20:07

Държавите VS ТВ платформите: кой как взема пари от многомилиардния бизнес на стриймърите и защо ние не играем в този мач?

Видян 1211 пъти | Коментари 0
Гласували 1 рейтинг: 5.0000
много слаба слаба добра много добра страхотна

През последните десетина години стрийминг платформите преобърнаха тв индустрията, налапаха голям дял от пазара на киното, пренаписаха бизнес правилата на незивисимите продуценти и цял куп други кинаджии, наложиха американски стил трудови правила на европейците в сектора. 


Правителствата изпуснаха момента да регулират този умножаващ парите си всяка следваща година многомилиарден пазар, докато се чудят коя част от проблема да адресират с някакви мерки, пише Варайъти. "Дали платформите са тв оператори или са нещо като огромни видеотеки - не сме решили дори това как да определим, за да създадем правила", коментира пред авторитетното списание проф. Анна Лоц, която преподава медийни науки в Университета по технологии на Куинсланд. Въпросът е много важен, защото стриймърите като Нетфликс, Амазон, НВО се явяват едновременно и 

продуценти, и търговци - комисионери, и дистрибутори, и износители, и ивент-мениджъри и е-търговци, а много често не плащат на държавите нищо за цялата си дейност, докато правителствата се увличат в традиционните си административни чиновнически практики, неадекватни на бързото развитие на този огромен бизнес. В Европа засега идеята е старият режим на Телевизия без граници ще бъде изместен от Директива за аудиовизуалните медийни услуги, за да бъдат удовлетворени исканията на 

държавите за запазване на някакъв вид идентичност и защита. Докато тече административният процес, бавно и мудно като всичко в ЕС, Нетфликс, Амазон, Дисни и др. големи играчи навлизат все по-ударно в тъканта на местните кино- и тв пазари. Бизнесът им бележи бум в Евросъюза, съпроводен с мощно прекрояване на досегашните сектори в тази сфера. 


Очаква се с промяната на правилата ЕС поне да задължи презокеански завоеватели да плащат някой и друг данък и такса, да наемат европейски продуценти и други работещи и да уважават социалните права на трудовия ни пазар, а не да налагат ощетяващите холивудски принципи. Новата директива трябва да наложи на платформите да качват поне 30% евроконтент за абонатите си в Съюза. Освен това ЕС позволява на всяка от 27-те 

страни да налага и свои национални допълнителни ограничения и правила върху стриймърите. Франция например, прочута с борбата на фестивала в Кан - най-големият форум на киното и най-мащабният пазар на филми в света, в защита на националното си кино и тв съдържание е подела кръстоносен поход за налагане на правила на платформите със специален декрет. С него се налага такса между 20 и 25% от приходите на стриймърите, която се прехвърля като сума към страната и домашното й 

производство на филми. "Това е най-амбициозният национален план досега", коментира Александра Льобре, управляващ директор на Европейския продуцентски клуб и лоби група.


Правилникът на Кан, където се забраняват премиери на филми, които няма да бъдат показвани в кинотеатрите на Франция, нарочно направен срещу Нетфликс, но пред който Амазон е ОК, е също показна акция.


На стриймърите съвсем категорично беше посочено, че за да присъстват на 70-милионния френски пазар, нямат друг път, освен да се споразумеят с националните органи по регулацията на тв - и кино сектора. И резултатът е налице: "Водим преговори вече 18 месеца", признават от Нетфликс, а от Амазон, Дисни, Епъл не коментират, но също го правят.


Нетфликс ще инвестира 20% от своите френски приходи обратно във френско тв- и киносъдържание и се задължава в рамките на 12 месеца да показва филмите си в кината и телевизионните канали на страната. Това е ексклузивна клауза за най-гоемия играч. Другите ще плащат 25 на сто от парите, които изкарват от френската публика.


Подобни преговори текат и с Италия, която ще взема между 12,5 и 20 на сто от приходите на стриймърите, за да субсидира своята телевизия и родното си кино, но разговорите още не са приключили за лъвския пай от нейния 60-милионен пазар.


На пазари като Германия с нейните над 80 милиона зрители, но 100 милиона говорещи немски, в Испания и други евродържави огромни спорове със стриймърите се водят и за запазване на езика, на който се снима, освен за парите, които да се печелят от излъчването и да отиват в техните културни и медийни бюджети.


В България дори не се говори по темата. Ние даже не играем в този мач. А бихме изкарвали добри пари от него, поне за да финансираме не от бюджета своето кино и големи тв проекти.



Етикети
, , ,
Добави в:
Svejo.net svejo.net
Facebook facebook.com

19min.bg си запазва правото да изтрива коментари, които не спазват добрия тон.

Толерира се използването на кирилица.

Няма коментари към тази новина !

RSS

Най-нови

реклама

към тв програма тв програма

бТВ Синема 28 април 21:00ч.

Специален отдел Q: Ловци на фазани

Режисьор: Микел Норгард
В ролите: Николай Лий Коос, Фарес Фарес, Пилу Асбек, Давид Денсик, Даника Чу

виц на деня

-Какво прави феминистката, когато чуе хубав виц?
-Смее се под мустак…

 

към хороскоп хороскоп

дева