Съдия Мирослава Тодорова

Свързани новини

29.02.2024 09:24

Да видим дали Сарафов ще се самоотграничи от двете банди или ще се самоуличи: Съдия Мирослава Тодорова

Видян 616 пъти | Коментари 0
Гласували 0 рейтинг: 0.0000
много слаба слаба добра много добра страхотна

Институция, която борави с репресивни средства, с взаимодействие със службите, няма как да разчита само на инстанционен контрол, какъвто горестоящият съд упражнява по отношение на долустоящия съд. За да не се стигне до произвол или всеки прокурор да се превърне със значимост на главен, изисква се определена степен на централизация и субординация, като, разбира се, се запазва независимостта на всеки редови прокурор, когато решава дело. Има такива механизми, които сега трябва да бъдат закрепени в устройствените правила, тоест в Закона за съдебната власт и в НПК.

- Казахте в интервю неотдавна, че щом се отправят такива заплахи, това означава, че инженерите/поръчителите са притеснени. Колко високо са те - по върховете на съдебната власт, по върховете на политическата или са олигархични или дори криминални кръгове с влияние да инсталират свои хора?

- Поръчителите са там, където могат да оказват влияние. Поръчителите или инженерите са онази автентична власт, която съществува независимо от конституционния норматив и регламент. Тоест не е задължително да бъде публично известната.

Започнах с маркиране на етапите в промяната на устройството на съдебната власт, на конституционния модел и Закона за съдебната власт, защото от това се вижда как всеки път, когато темата се отваря и има обществен дебат, а в последните години все повече - и това можем да отчетем като едно демократично постижение - та, когато се отваря темата, започва дискредитираща кампания в определени медии. Забелязва се поне от, да кажем, 7, 8, 9 години и една заплашителна кампания по отношение на съдии, които са склонни да говорят и извън процесите, които водят.

- Дискредитиращите медийни кампании ще бъдат поне малко неутрализирани, ако съдиите говорят повече - има и такава теза?

- Особено е съдиите да говорят извън делата, защото трябва да се внимава да не се премине онази тънка граница, която може да направи съда политически опонент. Съдът не може да е опонент на никого. Съдът трябва само да решава безпристрастно делата. Така е в развитите демокрации. Но основни постулати, които са формулирани в тежката история на част от съдебните системи, са свързани с това, че в конституционни кризи, в периоди на сериозни обществени турбуленции съдебната власт е призвана да направи нещо повече, защото иначе самото правосъдие влиза в голяма криза и всичко друго изгубва смисъл.

Ако си спомняте, от 2012 година започнаха едни публични акции, които досега си остават непонятни, защото органите, които са компетентни да разберат какво стои зад тях, не са дали ясно обяснение. Агнешки главички пред Висшия съдебен съвет, заплашителни мейли до членовете на ВСС Калин Калпакчиев и Елка Атанасова, когато течеше процедурата за освобождаване на г-н Камен Ситнилски от длъжност. Той беше избран от прокурорската квота за член на Висшия съдебен съвет и внезапно започна унищожителна кампания срещу него, която доведе до неговото отстраняване от ВСС. До ден днешен не се разбра каква беше тази саморазправа и защо беше нужна.

- Мисля, че се разбра - поне от съдебните журналисти, че разправата идваше от главния прокурор Сотир Цацаров заради влиянието на Ситнилски сред прокурорската общност, което пречеше.

- Само отбелязвам, че правосъдието, за да се осъществява, то не само трябва да бъде по законните правила, но не трябва да оставя съмнение в независимите наблюдатели, че наистина преследва единствено законна цел, а не бой на улични банди.

- Прави впечатление, че изслушваните магистрати пред парламентарната комисия или съдийската заявяват, че никога не са виждали Нотариуса и не го познават, за Петьо Еврото е по-различно, тъй като познанствата им са документирани. Трябва ли да познават магистратите лично брокера на влияние, за да решават делата в негова полза, ставайки част от корупционната мрежа?

- Искрено съм убедена, че може да бъде реконструирана историята на тези вмешателства и тяхното значение.

Могат да бъдат съпоставени различни факти - развитие на делата, кариерно израстване или дисциплиниране на определени съдии, успоредно развиващи се медийни кампании за и против определени магистрати. Как да се развие едно дело, така че да не дразни конюнктурно силната власт, да я наречем така евфемистично. Всичкото това, когато бъде събрано и анализирано, ще се разбере какви връзки и зависимости могат да бъдат направени.

- А ролята и игрите на политическата власт? Кампаниите срещу Съюза на съдиите от създаването му до днес, включително срещу вас лично, когато го оглавявахте?

- Затова дадох пример, тъй като това е на практика методология как може да се проследи процесът по конституционни промени и реакцията на съпротива не само от висшите органи на администриране и на съдебната власт, а и на изпълнителната власт. Хем, от една страна, политическата система заявява, че ще променя правилата, хем, от друга страна, подмолно, понякога и не толкова подмолно, прави всякакви акции, които да пречат и да дискредитират реформата.

И тъй като напомнихте - действията срещу Съюза на съдиите и тогава, в частност срещу мен, започнаха, когато Съюзът на съдиите започна да бъде припознаван абсолютно безпочвено от министър-председателя и министъра на вътрешните работи (Борисов и Цветанов - бел. ред.) за основен опонент на управляващата партия. Като основното притеснение беше, че твърде много неговите становища се чуват в Механизма за сътрудничество и проверка на Европейската комисия.

Трябваше да бъдем дискредитирани така, че Европейската комисия да реши, че сме нелегитимен говорител, след което през 2015 година, когато се направи опит за радикално отделяне на съда от прокуратурата и за минимизиране на политическото влияние върху съда, започнаха пак онази медийна кампания. Кампания, каквато и сега, за случаите "Осемте джуджета" и "Мартин Нотариуса", също продължава да е натоварена с роля.

- Чуваше се често - какво значение има броят на двете колегии на ВСС, като значение имат хората с техните манталитети. Сега се чува това и за бъдещите Висш съдебен съвет и Висш прокурорски съвет - как гледате на този въпрос?

- Разбира се, че винаги решението на всеки проблем е конкретният човек, който ще свърши работа. Но за да се спре тази многогодишна отрицателна селекция в съда и прокуратурата и да се стигне до положителна селекция, правилата трябва да бъдат такива, че да позволят да се генерира ново поколение. Вие казахте - става по-зле.

Защото много години са минали, в които политическата система или криминално политическият процес непрекъснато инфектира съдебната власт, което означава, че това е система, пълна с клонинги.

- Можете ли да си спомните ефективно действие в управлението на съдебната власт през прехода за разобличаване на търговия с влияние, което да е приложимо към сегашните случаи?

- Мога да припомня например подхода на Висшия съдебен съвет, когато възникна скандалът с посредничеството на Красимир Георгиев, така наречения Красьо Черния.

Тогава главният прокурор Борис Велчев - трябва да му признаем това - не се прикри зад следствената тайна, не използва никакви претексти и именно той предостави на Висшия съдебен съвет трафичните данни за комуникация между Красимир Георгиев и съдии, прокурори, участници в избори за административни ръководители в съдебната власт.


Това позволи да се установи, че непосредствено преди съответния избор една част от кандидатите активно са си общували с г-н Красимир Георгиев. Така се стигна до образуване на дисциплинарни производства и някои магистрати се разделиха със системата.

Сега трябва да се изисква проактивност от г-н Сарафов, тъй като сега е моментът, в който той трябва да покаже, че е склонен да предостави цялата информация, която да го отграничи от двата кръга, чието стълкновение прилича на бой на улични банди.

- Значи искаме от г-н Сарафов някак си да разследва своето собствено участие в група за влияние - не се ли намираме в задънена улица, от която не посочва изход и последното изменение на конституцията?

- Ако г-н Сарафов не покаже кооперативност, нагласа и способност за откритост, това би могло да бъде разчетено по един-единствен начин - като известно самоуличаване. Така че ние не можем да знаем, преди да видим какво ще последва.

Трябва да бъдат дадени ясни параметри от комисията на Висшия съдебен съвет какво се очаква от г-н Сарафов. След това да видим какво ще направи той. И тогава вече можем да тълкуваме неговите действия и бездействия, като във всеки един случай системата разполага с правно средство за реакция.

- Как гледате на призивите да се извади разследването от опеката на прокуратурата и да се възложи примерно на специалния ад хок прокурор, който разследва главния прокурор по новия механизъм?

- Към настоящия момент такова позитивно право, писано право, което да овласти разследващия главния прокурор за престъпления, извършени от него, да разследва и тези обстоятелства около двете групи, няма. Трябва да имаме данни за въздействие на двете криминални групи. Да кажем, брокери на влияние или лобисти в широк план върху редови прокурори и регистри за "Осемте джуджета" и за срещите там, тъй като самите срещи може да не са престъпления.

Затова казах, че трябва първо да видим какво се очаква от г-н Сарафов и какво ще направи той.

- Министърът на правосъдието може да прави предложения към ВСС, включително за главния прокурор?

- Мога да припомня, че през 2015 г. тогавашният министър на правосъдието (Христо Иванов - бел. ред.), а преди това и членове на Висшия съдебен съвет, от малцинството, както бяха наричани, внесоха предложения за освобождаване на г-н Петьо Петров от длъжност.

- Да, но г-н Цацаров не позволи и направи всичко да не бъде наказан Петьо Петров и да си тръгне от системата по собствено желание и абсолютно чист...

- Но ето, има инструмент, който може да бъде упражнен, когато има данни за несъвместимо с длъжността поведение. И това правомощие е в ръцете дори и на министъра на правосъдието. Тоест не може изпълнителната власт да се оправдава, че няма механизъм за въздействие. Но преди това съсловието да направи възможното за изясняване на истината. Мисля, че основно прокурори трябва да разказват какво се е случвало.

- Освобождаването на Гешев също не беше знак за оздравяване на системата, а за властта на инженерите, които качват и свалят когато решат?

- Но ако някой е несъответен на длъжността и неговото освобождаване винаги е закъсняло, защото просто поначало не би следвало да бъде там, това все пак е


 



Добави в:
Svejo.net svejo.net
Facebook facebook.com

19min.bg си запазва правото да изтрива коментари, които не спазват добрия тон.

Толерира се използването на кирилица.

Няма коментари към тази новина !

RSS

Най-нови

реклама

към тв програма тв програма

бТВ Синема 05 май 21:00ч.

Специален отдел Q: Писмо в бутилка

Режисьор: Ханс Петер Моланд
В ролите: Фарес Фарес Assad Николай Ли Карл Мьорк Джохан Луис Шмид Роуз Кнудсен Пол Свер Хаген Джоханъс

виц на деня

Млада семейна двойка е на излет в планината. Седнали са на тревата и си припомнят годините, в които още не са били женени. До тях си играе шестгодишният им син.

- Помниш ли, мила, на това място сме идвали преди седем години и точно тук правихме любов…

- Аз къде бях по това време, татко? – прекъсва го детето.

- Как да ти кажа, моето момче, на идване те носех аз, на връщане – майка ти!

 

 

към хороскоп хороскоп

рак