24.03.2011 14:04

Само Vivacom освободи клиентите от робството

Видян 1414 пъти | Коментари 0
Гласували 1 рейтинг: 5.0000
много слаба слаба добра много добра страхотна

В средата на януари всички медии гръмнаха, че краят на автоматичното преподписване на договорите за телекомуникационни услуги е факт и че трите големи оператора у нас са се съгласили да премахнат спорната клауза от своите договори.

Спорна остава обаче и до днес вероятността заробващите условия, които телекомите наложиха на потребителите, да бъдат премахнати. Засега това е направил само единият от операторите – Vivacom, като тогава направи уговорката, че може да я върне, ако останалите играчи на пазара не възприемат новите правила до края на март. Стана ясно обаче, че операторът ще продължи да не прилага спорната клауза с очакването, че потребителски ориентираната политика в крайна сметка винаги е печеливша.

Кой как играе?

Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) прави показни ПР-акции, събира засегнати и виновни страни, дава изявления, но тази стратегия засега не успява да накара операторите да пуснат с лесна ръка закрепостените си абонати. Напротив – акциите на КРС дадоха на обществото ясно да разбере, че ако няма наложена законова промяна, краят на автоматичното преподписване на договорите за GSM ще остане химера за повечето абонати.

Mtel е компанията с най-много клиенти и най-много проблеми напоследък. Тя има най-много какво да губи и въпреки че изрази „принципна позиция” за премахване на клаузата за автоматичното подновяване на договорите на абонатите си, представители на телекома неколкократно подчертаха, че това може да стане само ако бъде приета законова поправка. Тя да ги задължи да го направят. Освен това от оператора обясняват, че ще е необходим технологичен срок за въвеждането на новите условия към договорите на Mtel абонатите.

Globul не са толкова категорични в желанието си да оставят клаузата за автоматичното подновяване в договорите на своите клиенти, но поставят почти неизпълнимото условие – това да бъде приложено от всички останали телеком, интернет и ТВ-доставчици на пазара у нас. Така поставен, казусът отново води до решаването му единствено посредством законовите механизми на държавата, без да се очаква проява на добра воля от страна на операторите. Клиентите на втория по големина мобилен оператор също ще трябва да почакат премахването на заробващите ги клаузи да бъде наложено вероятно по законов път.

Vivacom направи най-адекватната за него стъпка, която ще очаква да му се отплати в бъдеще. Като оператор с най-малък дял мобилни абонати, компанията търси да привлича, а не да отблъсква клиенти и още в края на миналата година започна активно да говори за премахването на клаузите за автоматично подновяване на договорите. След като се заговори активно в парламента по този въпрос и държавата в лицето на КРС привика трите мобилни оператора на разговор, Vivacom взе финалното решение за отмяната на тази клауза за всичките си договори считано от 1 март т.г.

Борбата за клиенти поставя едни оператори срещу други, но засега нито помага, нито носи ползи на клиента. В интерес на потребителите е, вместо да подават противоречиви сигнали, трите големи оператора да дадат пример на останалите играчи на пазара и да прекратят тази порочна практика. Именно клаузата за автоматично подновяване на индивидуалните договори възпрепятства потребителите да се възползват пълноценно от правото на избор и да пренасят своите мобилни номера. Повечето от малките интернет и ТВ-доставчици твърдят, че и към момента те нямат договори с подобни условия или че никога не са въвеждали клаузи за автоматично подновяване. 

Както показа и отворената в Световния ден на потребителите временна приемна за въпроси и оплаквания от телеком оператори, общественото недоволство и жалбите, постъпили в Комисията за защита на потребителите и КРС срещу практиката на мобилните оператори за подновяване на индивидуалните договори с абонатите продължава да расте. 

Съгласно европейската регулаторна рамка, условията и процедурите за прекратяване на договори между предприятията и потребителите не следва да представляват възпиращ фактор пред промяната на доставчика на телекомуникационна услуга. 

Очевидният факт остава - началото на края на автоматичното преподписване на договорите за GSM трябва да бъде дадено от държавата. В противен случай това може да остане само мечта за потребителя.



Добави в:
Svejo.net svejo.net
Facebook facebook.com

19min.bg си запазва правото да изтрива коментари, които не спазват добрия тон.

Толерира се използването на кирилица.

Няма коментари към тази новина !

RSS

Най-нови

реклама

към тв програма тв програма

бТВ Синема 05 май 21:00ч.

Специален отдел Q: Писмо в бутилка

Режисьор: Ханс Петер Моланд
В ролите: Фарес Фарес Assad Николай Ли Карл Мьорк Джохан Луис Шмид Роуз Кнудсен Пол Свер Хаген Джоханъс

виц на деня

Диня и жена не се избират. Това си е чист късмет!

към хороскоп хороскоп

стрелец