Един метеор измина доста дълъг път от дома си, за да посети Земята.

14.04.2022 10:32

US военни потвърждават, че междузвезден метеор се е сблъскал със Земята

Американските военни потвърждават, че междузвезден метеор се е сблъскал със Земята, съобщава CNN.

Един метеор измина доста дълъг път от дома си, за да посети Земята.

Според неотдавна публикуван документ на Космическото командване на САЩ изследователите са открили първия известен междузвезден метеор, който някога е попадал на Земята. Междузвездният метеор е космическа скала, която произхожда извън нашата Слънчева система - рядко явление.

Този е известен като CNEOS 2014-01-08 и се е разбил по североизточното крайбрежие на Папуа Нова Гвинея на 8 януари 2014 г.

Откритието е изненада за Амир Сирадж, който идентифицира обекта като междузвезден метеор в проучване от 2019 г. , на което е съавтор, докато е студент в Харвардския университет.

Сирадж изследва ʻОумуамуа, първия известен междузвезден обект в нашата Слънчева система, открит през 2017 г. , заедно с Абрахам Льоб, професор по естествени науки в Харвардския университет.

Сирадж решава да прегледа базата данни на Центъра за изследване на обекти, близки до Земята, на НАСА, за да намери други междузвездни обекти, и в рамките на няколко дни открива нещо, което според него е междузвезден метеор.

Първоначално Сирадж е привлечен от високата скорост на метеорита.

Метеорът се е движил с висока скорост - около 28 мили в секунда (45 километра в секунда) спрямо Земята, която се движи със скорост около 18,6 мили в секунда (30 километра в секунда) около Слънцето. Тъй като изследователите са измервали скоростта на движение на метеорита върху движеща се планета, 45-те километра в секунда не са действителната скорост на движение.

Хелиоцентричната скорост се определя като скоростта на метеорита спрямо Слънцето, което е по-точен начин за определяне на орбитата на обекта. Тя се изчислява въз основа на ъгъла, под който метеорът се удря в Земята. Планетата се движи в една посока около Слънцето, така че метеорът е могъл да удари Земята челно, т. е. в посока, обратна на посоката, в която се движи планетата, или отзад, в същата посока, в която се движи Земята.

Тъй като метеорът е ударил Земята отзад, според изчисленията на Сирадж метеорът всъщност се е движил със скорост около 37,3 мили в секунда (60 км в секунда) спрямо Слънцето.

След това картографира траекторията на метеора и установява, че той е бил в несвързана орбита, за разлика от затворената орбита на други метеори. Това означава, че вместо да обикаля около Слънцето като други метеори, той е дошъл извън Слънчевата система.

"Вероятно той е била създаден от друга звезда, изхвърлена е от планетарната система на тази звезда и просто така се е случило, че е стигнал до нашата Слънчева система и се е сблъскал със Земята", казва Сирадж.