На 5 ноември 2018 г. "Вояджър 2" на НАСА се присъедини към сестринския си самолет "Вояджър 1" отвъд хелиосферата - "защитния балон от частици и магнитни полета, създаден от нашето Слънце".

17.11.2022 15:14

Мистична стена в края на Слънчевата система: Учените

На 5 ноември 2018 г. "Вояджър 2" на НАСА се присъединява към сестринския си самолет "Вояджър 1" отвъд хелиосферата - "защитния балон от частици и магнитни полета, създаден от нашето Слънце".

В списание Nature Astronomy са публикувани пет нови научни статии, които документират какво се е случило, след като космическият кораб пресече границата и се втурне срещу угасващата светлина, съобщава fancy4work.com.

Според Лабораторията за реактивно движение на НАСА откритията на "Вояджър 2" ще помогнат да се "нарисува картина на този космически бряг, където свършва средата, създадена от нашето Слънце, и започва огромният океан на междузвездното пространство".

Това е преломен момент в нашето изследване на космоса: за първи път напускаме пределите на "дома" и правим първите си плахи стъпки в междузвездното пространство - галактиката Млечен път, от която сме част. Това е невероятно разстояние, изминато само за 62 години от изстрелването на първия сателит. Кой знае какво ще донесат следващите 62 години?

Всеки от научните доклади е посветен на резултатите от работата на космическия апарат, събрани от петте му работещи инструмента: сензор за магнитно поле, два инструмента за откриване на енергийни частици в различни енергийни диапазони и два инструмента за изследване на плазма (газ, съставен от заредени частици).

Но какво точно представлява хелиосферата? Хейс даде обяснение, като я описа като "донякъде пропусклива граница".

Хейс добавя:

Вътре е пространството, в което живеем, което се намира под продължителното влияние на Слънцето и слънчевия вятър, който то генерира, а отвън е област, която не е под същото влияние. И двата "Вояджър"-а установиха, че случаят е такъв. Първоначалният модел беше, че слънчевият вятър просто постепенно ще изчезне, докато човек се озове в междузвездната среда; очевидно това не е така.

Хелиопаузата действа като донякъде пореста граница, която позволява само на някои частици да я преминат. Тъй като съвсем наскоро преминахме през него - през 2012 г. с "Вояджър 1", а сега и с "Вояджър 2", все още има много аспекти, които не разбираме.

Обсъждайки по-нататъшните възможности за проучване, Хейс добави:

Въпреки че "Вояджър 2" все още не е навлязъл в необезпокояваното междузвездно пространство, сондите предлагат новаторска илюстрация на това как "Слънцето взаимодейства с нещата, които запълват по-голямата част от пространството между звездите в галактиката Млечен път".

Обсъждайки по-нататъшните възможности за проучване, Хейс добави:

По отношение на изследването на космоса това означава, че едва сме надраскали повърхността на това, което означава да се намираме в междузвездното пространство. Общо взето, навлязохме в нова ера на изследване, която поставя толкова много нови въпроси, колкото и отговори на старите.

Може би няма да мине много време, докато изпратим Матю Макконъхи през червеева дупка.