18.11.2008 09:22

Возим се в 50-годишни трамваи

Видян 5652 пъти | Коментари 0
Гласували 1 рейтинг: 3.0000
много слаба слаба добра много добра страхотна

Стари и амортизирани над 50-годишни трамваи возят софиянци. Но не ретро коли с атракционна цел, каквито има в Милано и Сан Франциско например. И това няма да се промени скоро, тъй като обновяването на овехтелия парк е предварително обречено понеже новите машини се придвижват по релси от друг тип, обясниха от общината. За подмяната на стария релсов път имало необходимост от близо 500 млн. лв. Казано иначе при 250 км релси - 1 км нови ще струва 1 млн. евро.


Справка в интернет показва, че най-възрастните коли в градския железопътен транспорт са произведени преди половин век. Иде реч за 49 броя немски мотриси „Дюваг“ от далечната 1961 г. През 1995 г., т. е. 34-години след това, те са бракувани от кметството в Бон. Внесени са като „втора ръка“ у нас от застрахователно дружество и вече 13 години обслужват линия 22. Засега няма индикации, че 50-годишните трамвайни коли, бракувани много преди да дойдат в София, ще бъдат извадени от употреба.


Доста по-нови от тях са трамваите, които са родно производство от 80-те години на миналия век. Днес те са 59 на брой, от модел 6ТМ-700, и са над 25-годишни. Пътуват по линии 3, 6, 12 и 19. Ще вметнем само, че 10-годишната им гаранция е изтекла преди цели 15 години.


Не дотам амортизирани са чешките - „Татра Т6А2“, които тръгнаха по софийските релси чисто нови преди 9 години. Движат се по линии 2 и 9.  


По ред причини подмяната на трамвайния парк засега се отлага неизвестно за кога, категорични са специалисти. Водещи в бранша френски и немски компании отказвали да произведат трамваи за София с аргумента, че релсовият път се нуждае от подмяна.


Впрочем българската столица има един от най-дългите трамвайни пътища на стария континент.


„Изцяло нов релсов път ще струва между 400 – 500 млн. лв.,“ каза за 19` шефът на транспортната комисия в Столичния общински съвет Радослав Тошев. По думите му, колкото и скъпо да изглежда на пръв поглед това обновяване, то е в пъти по-евтино от строежа на метрото.


Съветникът е категоричен, че в другите европейски държави средствата за нови трамвайни релси идват на 100% от държавната хазна. У нас обаче опитите за контакт с държавата той определи като „глас в пустиня“.


Тошев посочи още, че на година се рехабилитират едва 1-2% от релсите, чиито срок на годност е 15-20 години. С тези темпове 100 години няма да ни стигнат за възстановяването им, категоричен е шефът на транспортната комисия.


Не на последно място Тошев посочи и необходимостта от цялостна стратегия за развитието на градския транспорт и в частност на трамвайния. Той е категоричен, че трябва да бъдат преосмислени маршрутите и където е необходимо да се открият нови. Трябвало също така да се правят т. нар. обособени трасета за трамваите, за да не се движат те по средата на платното и да не предизвикват допълнително задръстване на спирките, където колите са длъжни да ги изчакат.



Добави в:
Svejo.net svejo.net
Facebook facebook.com

19min.bg си запазва правото да изтрива коментари, които не спазват добрия тон.

Толерира се използването на кирилица.

Няма коментари към тази новина !

RSS

Най-нови

реклама

към тв програма тв програма

bTV Cinema 19 май 21:00ч.

Специален отдел Q: Ефектът на Марко

Режисьор: Мартин Цандвлит
В ролите: Улрих Томсен, Заки Юсеф, Софи Торп, Андерс Матесен и др.

виц на деня

Има два типа хора. Аз избягвам и двата

към хороскоп хороскоп

овен

Сякаш служебните дела са поели властта над живота ви днес. Разбира се, важно е да свършите всичко и то по най-добрия възможен начин, както само вие можете, но не забравяйте и другите области на живота. А те могат да са много, много вълнуващи. Не се страхувайте да се срещнете с вътрешната си същност, това може само да ви направи по-силни и по-цялостни.