26.11.2022 17:23

Учените съживиха вирус на 48 500 години

Топящата се вечна замръзналост може да представлява заплаха за човечеството, предупредиха учени, след като съживиха древен вирус, престоял в замръзнало състояние десетки хиляди години.

Подобни вируси все още са способни да заразяват живи организми, заяви международният екип, след като наблюдава как девет древни вируса, открити в сибирската вечна замръзналост, заразяват амеби в лаборатория.

Според екипа най-старият от новооткритите вируси е на почти 50 000 години. "48 500 години е световен рекорд", казва Жан-Мишел Клавери, член на екипа и изследовател в университета Екс-Марсилия във Франция, пред New Scientist. В последното си проучване екипът му изследва общо седем древни вируса. По-рано през ноември групата публикува препринт на своята работа.

Групата, в която участват учени от Русия, Франция и Германия, вече е успяла да съживи два други древни вируса, които са на 30 000 години. Вирусите, открити и съживени от екипа, се считат за най-древните, съживявани някога, въпреки че други изследователи твърдят, че са съживили бактерии, за които се твърди, че са на възраст до 250 милиона години.

Всички вируси, възстановени от екипа, са от типа пандоравирус - група гигантски вируси, способни да заразяват само едноклетъчни организми като амеби. Въпреки това фактът, че всичките девет древни вируса все още са способни да заразяват живи клетки, след като са прекарали десетки хиляди години във вечната замръзналост, означава, че други вируси, попаднали там, които са потенциално заразни за растения, животни или дори хора, също могат да бъдат освободени и съживени, предупреждават учените.

"Съществува реална опасност", казва Клавери и добавя, че "всеки ден се появяват бактерии и вируси" Засега обаче е невъзможно да се определи точно нивото на потенциалната опасност, добави той.

Русия предупреди за опасността, която може да възникне в резултат на продължаващото размразяване на вечната замръзналост, причинено от изменението на климата. Размразената почва, която е била дълбоко замразена в продължение на векове или дори хилядолетия, все още може да съдържа "някои жизнеспособни спори на "зомби" бактерии и вируси", казва Николай Корчунов, старши руски представител в Арктическия съвет през 2021 г.

Москва заяви, че смята опасността за достатъчно сериозна, за да стартира проект за биосигурност, и призова всички останали страни от Арктическия съвет да се присъединят към него. Освен Русия в междуправителствената организация участват САЩ, Канада, Дания, Норвегия, Исландия, Финландия и Швеция.