Свързани новини

29.08.2011 15:55

ИКЕА - домашното обзавеждане вече е мода,а не дългосрочна инвестиция

Видян 2762 пъти | Коментари 0
Гласували 1 рейтинг: 5.0000
много слаба слаба добра много добра страхотна

Много хора не знаят, че международната експанзия на IKEA всъщност започва първо от производството. И то в соцлагера. През 50-те и началото на 60-те години на ХХ в. шведските производители на мебели бойкотират Ингвар Кампрад заради цените му. Тъй като отказват да работят с него, IKEA не успява да изпълнява поръчките си. И тогава предприемачът се решава на драстично решение и отива в комунистическа Полша, където договаря да работи с местни производители, чиито разходи са два пъти по-ниски от тези на шведските. Кампрад никога не е говорил за моралните последствия от това да сътрудничи на една полицейска държава в разгара на студената война, но благодарение на тази сделка той успява и до днес да продава евтините и достъпни мебели, с които IKEA става известна в цял свят.


Милиардерът никога не забравя откъде е тръгнал и след падането на комунизма дори спасява закъсалите си партньори. През 1990 г. над 500 доставчици на IKEA от Източна Европа са пред фалит заради увеличените разходи и затова вдигат цените. Тогава Кампрад се съгласява да поеме част от увеличените цени. През същата година започва и търговското навлизане на гиганта в региона. Първият магазин на веригата е отворен в Будапеща, а през 1991 г. идва следващият в Познан. Днес IKEA има обекти в почти всяка държава в Централна Европа. Повечето са на франчайз.


Навлизането в по-източната част от Европа и на Балканите идва чак през XXI век. Румъния е 35-ата държава, в която IKEA отваря магазин - през есента на 2008 г. Той е до Букурещ, а освен него се планират още два или три. Компанията прави дебюта си в последната година на растеж на пазара на мебели преди кризата. До този момент продажбите всяка година се покачват с двуцифрени скокове. През 2008 г. се смята, че целият пазар е около 1.13 млрд. евро, но пада с 15% през 2009 г. Въпреки намаленото потребление и финансовите сътресения в страната, IKEA прави успешен дебют. За една година от есента на 2008 до есента на 2009 г. магазинът е посетен от 3 млн. клиенти. За първите девет месеца на 2009 г. IKEA постига оборот от 95 млн. евро, сочи анализ на румънския FRD Center. Само за сравнение, най-голямата верига за мебели в България – АИКО, има оборот за 2010 г. от 27 млн. лв. Румъния е важен пазар на шведската верига. Следвайки стратегията да отваря магазини близо до своите доставчици, за да минимизира транспортните разходи, IKEA се доближава до производителите на 550 от нейните продукти. Цените, на които уникално изработените стокисе продават в магазина на IKEA, са с около 20% по-ниски в сравнение със сходен асортимент в конкурентни вериги. Има и още един интересен детайл -  2010 г. IKEA откупи франчайзинговите права за дейността в Румъния от местния бизнесмен Пую Поповичиу за 30 млн. евро, като местните медии не обясняват причината за действието.


Целият пазар на мебели в Румъния за 2010 г. се изчислява на 910 млн. евро, отново по данни на FRD Center. Това означава, че IKEA държи малко под 10% от него. В Румъния от края на 2008 работи и австрийската верига Kika. Според експертни оценки веригата е имала средно по 1.2 млн. евро оборот на месец през 2009 г. Това прави малко над 14 млн. евро за цялата година, или над четири пъти по-малко от IKEA. Най-голямата верига за мебели на румънския пазар е Mobexpert, която присъства и в България. През 2008 г. оборотът й е бил близо 170 млн. евро.


Интересно е и навлизането на гиганта в Гърция. С идването на IKEA  гърците престанаха да гледат на домашното обзавеждане като на дългосрочна инвестиция, а като на мода. В това кратко обобщение се крие голямата промяна, която настава на пазара в Гърция заедно с шведската верига. IKEA отваря първия си магазин в Солун през 2001 г., а през 2004 г. следва Атина. "Всички представители на пазара потвърждават, че са имали година на срив, която е поставила тяхната креативност и предприемачество пред големи изпитания", пише през 2005 г. гръцкият вестник "Катимерини". IKEA влиза в Гърция в началото на миналото десетилетие през местния си партньор Fourlis, който държи правата и за България. До този момент пазарът на мебели в страната е разпределен предимно между гръцки компании. Мебелният бизнес се смята за семейна предприемаческа традиция, а вносът на чужди стоки за дома е по-скоро за тези, които търсят нещо екзотично и екстравагантно. Няколко години по-късно към изпитанията на местните компании се добавя и кризата. Тя обаче не подминава и бизнеса на IKEA в страната. В момента веригата има пет магазина в Гърция и един в Кипър. Продажбите й за миналата година са 319.4 млн. евро. Това е спад спрямо предходната 2009 г., когато веригата има 335 млн. евро оборот.  Според статистическата служба на Гърция за последните две години пазарът на мебели се е свил наполовина и е намалял с 1 млрд. евро от 2009 г. насам. Залаганите преди кризата надежди, че компаниите могат да се противопоставят на IKEA, като засилят износа си, в момента не са актуални.


Най-трудната част от международната експанзия на IKEA беше навлизането в Русия. Шведският гигант е един от най-големите чужди инвеститори, след като наля над 4 млрд. долара за последните единадесет години в страната, която е и един от най-успешните му пазари. Заради високите мита в Русия компанията дори реши да започне местно производство. Но освен печеливша, Русия е и проблемна. През 2009 г. IKEA обяви, че спира инвестициите си в държавата заради корупцията и постоянните искания за подкупи. Компанията инсталира електрически генератори в свои магазини, за да не се занимава с местното електроразпределение. Впоследствие се оказа, че доставчиците на тези генератори са мамили групата. Дори основателят на компанията Ингвар Кампрад даде интервю по шведското радио, в което обвини руските си подизпълнители, че са довели до загуби за 179 млн. долара. Въпреки това фирмата има дванадесет магазина в страната.


Тези примери показват, че без значение какви бюрократични спънки среща IKEA, концепцията и продуктите й се харесват на потребителите от Източна Европа. Просто сега е времето и за най-малките пазари - след българския наред идва сръбският.


 Източник: Регал



Етикети
,
Добави в:
Svejo.net svejo.net
Facebook facebook.com

19min.bg си запазва правото да изтрива коментари, които не спазват добрия тон.

Толерира се използването на кирилица.

Няма коментари към тази новина !

RSS

Най-нови

Южна Африка

Южна Африка е "магнит" за руските туристи

Южна Африка е най-популярната дестинация ...

реклама

към тв програма тв програма

бТВ Синема 05 май 21:00ч.

Специален отдел Q: Писмо в бутилка

Режисьор: Ханс Петер Моланд
В ролите: Фарес Фарес Assad Николай Ли Карл Мьорк Джохан Луис Шмид Роуз Кнудсен Пол Свер Хаген Джоханъс

виц на деня



COVID-19 е като рогата:

- Едни го имат.
- Други ще го имат.
- А трети никога няма да знаят, че са го имали ...

към хороскоп хороскоп

телец