Свързани новини

26.03.2018 09:28

Фирми плащат 35 стотинки на час, а въртят десетки милиони

Видян 3136 пъти | Коментари 1
Гласували 1 рейтинг: 5.0000
много слаба слаба добра много добра страхотна

Изследователи в български  маркетингови агенции, с висше образование и специфични умения да обработват огромни бази данни по специализирани програми, „на книга“ работят на минимална работна заплата, научи 19 минути. Дори след години работа стават най-много „специалисти“ на минимален осигурителен праг. Агенциите, които ги наемат, имат договори с големи международни възложители, които били привлечени от евтината и квалифицирана работна ръка у нас.


Считани за водещи в бранша фирми допълнително смъквали цените, за да грабнат по-големи договори от международните си контрагенти. „Разликата в дъмпинговите цени се покрива основно с ощетяване на служителите им, тъй като това са агенции в областта на услугите и основният им разход се сформира от работните заплати“, коментират анализатори.


Сред най-честите начини да запазят високи печалби при ниски разходи е например заплатата да не отчита и извънредното работно време, тъй като то било съобразено с часовия пояс на западните възложители, които са предимно от Северна Америка – Канада и САЩ. Нощната смяна обикновено е десет часа, а фиксираното в договора допълнително възнаграждение  за нощен труд започват със смешните 0,35 лв./час, разказват служители, които се чувстват ощетени от изтощителния режим на работа, който обикновено бил седем нощи работа, седем дни почивка,


За да задържат служителите си, някои българските агенции -подизпълнители като МАП рисърч,  Бългериън онлайн солюшънс и БОР раздавали допълнителни бонуси, извън осигурителния доход, които обаче изплащали с два-три месеца закъснение. Сумите можело и въобще да не бъдат платени, ако междувременно, в очакване на парите си, на служителят реши да напусне. Най-много некоректните работодатели пестели от служители, които излизали в дългосрочен болничен и от жените, които забременеят и излязат в майчинство.


Загубата на нерегламентираните бонуси, обаче, била нищо, пред предвидената в официалния договор възможност за материални санкции в зависимост от резултата от работата – нещо, което по закон работодателят няма право да налага. По наши източници, в договорите на служителите на МАП рисърч например, имало клауза, в която тази санкция може да стигне и до 100% от допълнителното възнаграждение.


Освен от работни заплати, некоректните агенции очевидно спестяват и от данъци, тъй като се забелязват странни аномалии в годишните финансови отчети на фирми в бранша, които работят при сходни условия.


Например за 2015 г. маркетинговата агенция ТНС реализира приходи от 10, 79 млн. лв. и печалба преди данъци над 1 млн. лв. (10,9% от прихода), а GfK - приходи от 22 379 хил. лв. и печалба 1 727 хил. лв. (7%). Други две агенции със същата дейност показват доста различни финансови резултати -  БОР отчита приходи от над 3 млн. лв. с печалбата едва 74 хил. лв.  (2,2% от прихода). Сходни са показателите и на МАП рисърч, които пък (в нарушение на ТЗ) са и пропуснали да публикуват отчета си за 2015 г., но за 2014 г. отчитат  над 1 млн. приходи и скромните 14 000 лв. печалба, т.е. само 1,4%. Онлайн солюшънс през 2014 г. са имали приходи от 292 хил. лв. и 141 хил. лв. печалба (48%).


„Обработките на бази данни са стандартизирани и обикновено се изчисляват като часове необходима работа, а с възложителя се преговаря за цена на един час. Ето защо е нормално да очакваме приблизително еднакви проценти в печалбата“, коментират специалисти.


Още повече, че някои от въпросните агенции с високи разходи и ниски приходи работят за реномирани световни агенции. Например МАП рисърч обработва маркетингови изследвания за BrainJuicer, известна с иновативните си решения, високото качество на работата си, и съответно - високи цени на консултантските услуги. Дейностите, които аутсорсва към  МАП рисърч обаче са на цени, по-ниски не само от нормалните за региона, но и сравними с тези в Индия и Пакистан, коментират експерти.


Маркетинговите агенции реализират приходи от близо 70 млн. лв. годишно и осигуряват заетост на близо 2000 висококвалифицирани специалисти, което ги прави супер производителни. Най-разпространената шега в бранша в момента била „по-добре квалифициран касиер в супермаркет, отколкото спец в маркетингова агенция, поне осигуровките в гастронома са на 1260 лв. и не се работи нощна смяна“.


В този високотехнологичен бранш наблюдаваме родната картинка: неколцина „хитреци“ да прецакват държавата, бранша и служителите си, за да грабнат повече договори с „по-тънки“ цени. Най-прецакани в цялата картина, освен служителите, са фирмите, които искат да бъдат коректни към държавата и работниците си.


На всичкото отгоре, агенциите с ниски печалби, ниски заплати и големи клиенти се водят „еталон за професионална етика“ заради платеното си членство в международни и наши професионални организации. Собствениците на МАП - Ракина Канева и Елена Кирилова, например са представители съответно на ESOMAR (световната браншова асоциация, която създава стандартите в индустрията) и BAMOR (Българската асоциация на професионалистите в маркетинговите изследвания и проучванията на общественото мнение).


Да ни е честито!



Добави в:
Svejo.net svejo.net
Facebook facebook.com

19min.bg си запазва правото да изтрива коментари, които не спазват добрия тон.

Толерира се използването на кирилица.

  • 001 Русенлия 04.05.2020 16:15

    Да не говорим че някой не плащат и на респондентите си. Например мошенниците от Online Solutions вече повече от година отказват да ми заплатят смешната сума от 60 лв. която трупах повече от пет години. Крият се като съсли, не вдигат телефона си и не отговарят на електронните съобщения.

RSS

Най-нови

реклама

към тв програма тв програма

бТВ Синема 31 март 21:00ч.

Ненормален

Режисьор: Дерик Борте
В ролите: Ръсел Кроу Tom Cooper Карън Писториус Rachel Hunter Гэбриел Бейтман Кайл Флин Джими Симпсън Анди

виц на деня

Детето на японка и българин е странна комбинация: Много му се работи, ама го мързи да стане.

към хороскоп хороскоп

дева