26.08.2011 10:57

Учени откриха "диамантена" планета

Екзопланета с изключително висока концентрация на въглерод - първата подобна от известните в науката, бе открита от група американски и британски астрономи, съобщи Ройтерс.

Откритието идва в подкрепа на предположението, че във Вселената съществуват планети, чиито тела са изключително богати на въглерод и на практика може да се каже, че повърхностите им са диамантени или графитни.

“Ние успяхме да видим цели планински масиви от диаманти“, заяви в интервю за медията водещият изследването Нику Мадхусудхан.

“Диамантената“ планета е наречена Wasp 12b .

Статията, която Мадхусудхан и колегите му публикуват в списание “Нейчър“, повдига и нови въпроси за процеса на формиране на планетите.

Откритието е било направено с помощта на космическия телескоп на НАСА Спитцер, който засякъл топлинно излъчване от планетата, намираща се на 1200 светлинни години от Земята.

После бил направен анализ на атмосферата на небесното тяло, разказва работещият в Кралската обсерватория в Гринуич доктор на науките Марек Кукула. “Просто е невероятно, че тези учени сложиха началото на извличането на информация за това от какво се състоят планетите, въртящи се около други звезди“, допълва той.

“Яркостта на тази планета е хиляди пъти по-слаба от звездата, около която се върти, и на учените се наложи да направят огромно количество точни изчисления, за да получат каквито и да било данни. Сега вече може да се каже, че съставът й е просто фантастика“, казва още астрономът.

В момента на науката са известни над 500 т.нар. екзопланети, които се намират извън пределите на нашата Слънчева система. Едва съвсем наскоро учените разработиха инструменти и методи на анализ, позволяващи да се направят първите стъпки по пътя за проучване на техния състав.

Планетата Wasp 12b е първата, за която става известно, че има повече въглерод, отколкото кислород. Този газов гигант е подобен на Юпитер, но вероятно ядрото на платеното се състои от смес от диаманти, графити и други вероятно в течно състояние въглеродни структури, допълва Ройтерс.

Откритието позволява да се направи предположението, че на тази планета има толкова диаманти, колкото на Земята е пясъкът, пише още изданието.

“Теоретичните изводи показват, че основата на планетата може да е съставена от диамантени и графитни скали“, посочва доктор Мадхусудхан. По думите му предположенията са, че на такъв тип планети няма много вода. Вместо вода, при достатъчно висока температура, на повърхността би трябвало да има течност богата на въглеродни смеси като катран.

Според Мадхусудхан е възможно да има и много други подобни “диамантени“ планети, но според него по-важният въпрос е в това как са се формирали те.

В момента учените търсят отговор на въпроса защо Wasp 12b е по-богата на въглерод от всички открити досега планети.

Преобладаващата днес теория е, че достатъчното наличие на воден лед в Слънчевата система е позволило формирането на планетите в нея. В случая с Wasp 12b обаче това може да не е така.

Етикети