10.01.2020 14:23

Пробив: НАСА откри планета подобна на Земята

Наблюдавайки малка звезда в съзвездието Златна Рибка, американската орбитална обсерватория TESS откри подобна на Земята планета, която потенциално може да е пригодна за живот. Тя е отдалечена на 100 светлинни години от нашата планета. Това е първото подобно откритие в историята на телескопа, съобщава пресслужбата на Центъра за космически полети на НАСА „Робърт Готдард (GSFC), предава Dnes.bg.

„Обсерваторията TESS беше създадена, наред с други неща, за търсене на земноподобни планети, обикалящи около орбитите в близост до звездите. Следователно откриването на планетата TOI 700d беше едно от най-важните постижения както за това устройство, така и за обсерваторията Спитцер, което потвърди, че този свят е в зоната на живот", заяви Пол Херц, ръководител на астрофизичното отделение на НАСА.

Според изследователи, планетата TOI 700d като цяло прилича на други подобни на Земята светове, открити през последните години. По-специално, тя се върти около червено джудже, чиято маса и размер са приблизително половината от тази на Слънцето. За 11 месеца наблюдения астрономите не са регистрирали нито един изблик на повърхността на тази звезда, което е характерно за други звезди, около които са открити подобни светове. Това значително увеличава вероятността за живот на повърхността й.

В допълнение към TOI 700d, в тази звездна система присъстват и планетите TOI 700b и TOI 700c, чиито орбити са далеч извън зоната на живот. Първият свят, който е почти като Земята по размери, е твърде близо до звездата, а вторият е малък газов гигант от вида на т.нар. горещи Нептуни.

Според учените, по своя климат и условия на повърхността планетата TOI 700d повече напомня на ранния Марс, отколкото на Земята. Атмосферата му, както е показано от предварителен анализ на спектъра, почти изцяло трябва да се състои от въглероден диоксид, а повърхността на този близнак на Земята получава малко по-малко енергия от светилото (86%) от Земята.

Основната пречка за съществуването на живот на повърхността й, според учените от НАСА, може да бъде, че тази планета винаги "гледа" от една и съща страна към звездата. Това може драстично да повиши температурата на осветената му страна, а също така да повлияе по непредвидим начин на движението на ветровете в атмосферата.

Планетолозите се надяват, че по-нататъшните наблюдения на TOI 700d ще им помогнат да разберат как тази характеристика може да повлияе на обитаемостта на такива светове.

ВИЖТЕ ВИДЕОТО ТУК!!!