09.12.2019 10:02

Има ли черна дупка в Слънчевата система?

Е дин от големите въпроси без отговор в астрономията е има ли девета планета в Слънчевата система.

Според много теории, трябва да има, като наличните данни за гравитационната активност подсказват, че в края на Слънчевата система действително трябва да има някакъв масивен обект.

Астрофизиците Джеймс Ънуин и Якуб Шолц обаче са на мнение, че въпросният обект може да не е гигантска планета, а малка черна дупка, съобщава BusinessInsider, цитиран от Vesti.bg. Още през 2016 г. астрофизиците Константин Батигин и Майк Браун засичат необикновена гравитационна активност в края на Слънчевата система.

Активността е засечена в Пояса на Кайпер на около 20 пъти по-далче от разстоянието между Земята и Нептун. През 2016 г. учените засичат, че някои от милиардите обекти в Пояса на Кайпер имат много необичайни орбити и не следват типичните орбити на останалите обекти в Слънчевата система. Някои от тях дори са перпендикулярни на обичайната посока или са обърнати назад.

Още тогава учените обясняват, че за да има подобна активност, е нужно гравитационно привличане от далечен обект. Изчисленията показват, че гравитационното привличане трябва да е около пет пъти по-силно от това на Земята. Логичното обяснение е, че става дума за отдалечена планета, която учените кръщават с неофициалното име "Планета 9".

Въпреки това все още няма никакви директни доказателства за наличето на "Планета 9". Астрономите не могат да я открият, което всъщност не е изненада. Макар и на теория голяма, планетата трябва да бъде открита в неизвестен регион, на неизвестно разстояние и на неизвестна орбита.

Но според Ънуин и Шолц причината може и да е друга - няма планета, а има древна черна дупка. Тя може да се е формирала малко след Големия взрив. Според една от теориите на астрономите, след Големия взрив са се появили много такива малки черни дупки, които витаят в пространството. Според Ънуин и Шолц, ако има черна дупка в края на Слънчевата система, то тя вероятно е попаднала в гравитацията на Слънцето и е останала в орбита около него. Те изчисляват, че подобна черна дупка би била с приблизителните размери на топка за тенис.

Ако действително има черна дупка в края на Слънчевата система, то тя е много малка и много далеч и не представлява опасност за Земята. В случай, че един ден наличието ѝ бъде потвърдено, това ще е от голямо значение за учените и ще промени представите им за физичните процеси в Слънчевата система. Астрономите казват, че дори и да не се окаже, че става дума за черна дупка, а за планета, това пак ще е сериозно откритие, особено като се има предвид силно необичайната ѝ орбита.