05.12.2019 11:27

НАСА с изненадващи данни за Слънцето

НАСА публикува първите резултати от анализите на сондата "Паркър", която обикаля около Слънцето. Те съдържат някои неочаквани и изненадващи подробности за звездата.

Първото неочаквано откритие е свързано със слънчевите изригвания и слънчевият вятър. Досега учените знаеха, че слънчевият вятър, който идва от полюсите на Слънцето е по-бърз, но сега за пръв път засичат, че вятърът от екватора действително е по-бавен, предава Vesti.bg.

Освен това някои по-бурни изригвания генерират толкова силен слънчев вятър, че дори "огъват" магнитното поле на Слънцето толкова силно, че то почти се обръща към самата звезда. Тези пориви са много мощни, като понякога достигат до над 483 000 км/ч за секунди. Според учените това може да е едно от обясненията защо слънчевата корона е толкова гореща.

"Паркър" дава възможност на учените за пръв път да наблюдават тази активност на Слънцето. Сондата също така е засякла, че по-бавните ветрове обикновено идват от дупки в короната, където газовете са по-хладни и не толкова плътни. Макар всички тези явления досега да не са били познати на учените, данните на сондата показват, че те са постоянни, като са засечени около 1000 такива в рамките на 11 дни. Явленията се случват много близо до Слънцето и единствено "Паркър" може да ги наблюдава.

Друго откритие на сондата е фактът, че около Слънцето има зона без никаква космическа прах. Това е напълно чиста зона, в която няма никакви отломки от комети, планети и други обекти. Изненадата е, че прахът намалява плавно и постепенно навсякъде около Слънцето, а не изчезва изведнъж.

Бъдещите по-близки преминавания на "Паркър" до Слънцето ще се опитат да открият отговор на въпроса защо това е така. Предстоят още 6 години от мисията, през които "Паркър" трябва да прелети 21 пъти близо до Слънцето, като всяко преминаване ще е все по-близо. Последното преминаване ще е на около 6,4 млн. км от Слънцето.

Снимка: НАСА