27.08.2015 15:02

Човешкото тяло източник на бактерии в домашния прах

Съдържанието на домашния прах, в който има хиляди живи организми, в голяма степен се определя от местположението и обитателите на жилището, според ново изследване, цитирано от Discovery News. Ако повечето от обитателите на дома са мъже, например, прахът съдържа големи количества бактерии, свързани с кожата и екскрементите. Ако са жени, прахът изобилства от вагинални бактерии. Изследването, публикувано в журнала Proceedings of the Royal Society B, се смята за най-обширното проучване на микроорганизмите в домашния прах, съобщава Агенция Фокус.

Ноа Фирър от Университета на Колорадо посочва, че “милиони бактерии и гъбички живеят в домовете ни.” Фирър и колегите му са използвали секвениране на ДНК и сканиращи техники, за да анализират проби от приблизително 1200 жилища в САЩ. Материалът е събран с помощта на доброволци.

Учените са открили, че живеещите на закрито гъбички идват в дома отвън, затова географското местоположение на всяко едно жилище е тясно свързано с вида гъбички в праха. “Ако искате да промените вида гъбички в дома си, най-добре е да се преместите на друго място, за предпочитане далече”, отбелязват изследователите.

Видът на бактериите от друга страна зависи от обитателите на жилището, били те хора, домашни животни или дори насекоми. “Телата ни определено са източник на голяма част от бактериите в домашния прах”, посочва Фирър. Учените предполагат, че размерът на тялото, относителното им изобилие и хигиенните навици обясняват факта, че мъжете разпространяват повече Corynebacterium и Dermabacter (свързани с кожата видове), както и свързaната с екскрементите Roseburia. Вагиналната бактерия Lactobacillus пък, открита в жилища, където повечето обитатели са жени, е доказателство, че дрехите не спират напълно разпространяването на микроорганизмите, произвеждани от телата ни. Наред с това, кучетата и котките оказват толкова драматичен ефект върху бактериалните общности в жилищата, че изследователите биха да могли да установят с 92 процента точност дали в дадено жилище има такива животни само от състава на бактериите.