06.01.2009 11:10

Откриха ген, влияещ върху метастазирането на рака на гърдата

Американски учени установиха, че ген играе ключова роля при рака на гърдата, който отнема ежегодно живота на хиляди млади жени по света. Генът увеличава вероятността ракът да се разпространи и го прави резистентен на химиотерапията, твърдят учените от Института за изследване на рака в Ню Брънзуик, Ню Джърси.

Учените са открили, че жени с рак на гърдата имат абнормални генетични изменения в ген, наречен MTDH, и лекарства, които блокират гена, могат да ограничат локалните тумори, така че те да не метастазират, увеличавайки шансовете на жените да оцелеят. Те не само че са идентифицирали този ген, отговарящ за разпространението на рака, но той се е оказал един от малкото, за които има изяснен точния начин на действие, обяснява един от учените - д-р Майкъл Рейс. "Това ни дава реален тласък в разработването на лекарства, които ще инхибират процеса на развитие на метастазите", заяви той. "Спирането на разпространението на злокачествения процес е важно - повече от 98% от жените с рак на гърдата, при които няма метастази могат да бъдат излекувани и само 27% от жените с разсейки в други органи оцеляват". Д-р Рейс и колегата му Ибин Канг от университета в Принстън са използвали голяма компютърна база данни за тумори на гърдата и са открили, че малък сегмент от човешката хромозома 8 се повтаря многократно при хора с агресивен рак на гърдата. Повечето нормални ДНК вериги съдържат само две копия от гена, но при някои тумори има по осем копия на този сегмент. "Този ген съществува във всяка една от нащите клетки", обяснява Канг. "Обаче по някакъв начин туморът генерира нови копия и ги размножава. Това става при 30-40% от туморите. Така се получават разсейки на рака в други органи". Влиянието на този ген подпомага процеса на разпространението на туморните клетки, а освен това ги прави и резистентни на химиотерапевтични средства. Когато обаче се инхибира MTDH гена, туморните клетки стават по-малко способни да се разпространяват и по-уязвими на химиотерапия. Канг изразява надежда, че това откритие ще помогне не само за намаляване на разпространението на туморните клетки, а и за по-силното им повлияване от лечение. "Ако имаме лекарство, което да инхибира този тип ген, то с един куршум уцелваме два заека", казва той. Според Канг този ген може да има влияние и върху други видове злокачествени тумори освен този на гърдата, включително и на простатата.