26.09.2008 11:36

НАСА отлага изстрелването на "Атлантис"

Изстрелването на совалката на НАСА "Атлантис", което бе предвидено за 10 октомври, е отложено с 4 дни, съобщи агенция Асошиейтед прес.

По предварителни данни стартът на совалката от Кейп Канаверал ще се състои вечерта на 14 октомври (на 15 октомври в 5.19 часа българско време - бел.ред.). Целта на мисията е да бъде ремонтиран телескопът "Хъбъл".
Представители на НАСА обясниха забавянето с това, че заради урагана Айк екипажът на "Атлантис" не е имал достатъчно време за пълноценни тренировки. Освен това е била открита неизправност в запасните акумулатори.
По време на 11-дневната мисия на совалката са предвидени пет излизания в открития космос. Ремонтните работи ще позволят да бъде продължен животът на телескопа "Хъбъл" до 2013 година. На него ще бъде монтирана нова научна апаратура, включително камери, а също акумулатори и стабилизационно оборудване. Астронавтите ще ремонтират спектрографа. Без ремонта "Хъбъл" щеше да спре работа още през 2009-2010 г. След 2013 г. космическият телескоп "Хъбъл" по всяка вероятност ще бъде изгорен в плътните слоеве на атмосферата. Той ще бъде заменен от изстреляния през 2013 г. телескоп James Webb Space Telescope (JWST). Той ще бъде много по-голям от предшественика си и ще се движи по орбита, която отстои на 1,5 милиона километра от Земята. "Хъбъл" е само на 565 км. от нашата планета. С помощта на телескопа бяха открити много черни дупки в центъра на галактики, получени данни за размера и възрастта на вселената.
"Хъбъл" е съвместен проект на НАСА и на Европейската космическа агенция. Телескопът "Хъбъл" извършва едно пълно завъртане около Земята за 97 минути, движи се със скорост около 8 км в секунда. За година той изминава 241 милиона километра. По размери е малко по-малък от обикновен автобус.