17.03.2009 10:58

Създадоха средство способно да "пробуди" вируса на СПИН

Биолозите са създали химическо вещество, способно да "пробуди" спящите в организма вируси на имунен дефицит /ХИВ/ на заразен човек, с цел да унищожи впоследствие активиралите се вируси, съобщава БГНЕС.

Резултатите от изследването са публикувани с списанието Journal of Biological Chemistry. Авторите на статията, учени от Калифорнийския университет в Сан Франциско и Университета на Охайо, отбелязват, че силно активната антиретровирусна терапия (highly active anti-retroviral therapy – HAART) можа да понижи равнището на ХИВ в организма на заразен човек до степен, че той да стане практически неоткриваем. Но този метод на терапия в действителност не може окончателно да избави организма от инфекцията, тъй като част от вируса се запазва в латентно състояние, "спи" в клетките. "В частност, тези латентни провируси /състояние на вируса, при което неговият ген напълно е интегриран в ДНК клетките на домакина/ са отговорни за бума на размножаване на вируса след прекратяването на лечението. Да се изчистят скритите резервоари на инфекцията е сложна терапевтична задача", се казва в статията. Авторите на изследването са открили, че химическото вещество суберойланилид на хидроксамовата киселина /suberoylanilide hydroxamic acid – SAHA/, неотдавна одобрено в качеството на лекарство срещу левкемията, може да "включва" латентни вируси на имунен дефицит, превръщайки ги в удобни мишени за терапия. Учените при експерименти с лабораторни клетки, а също така с кръвни проби на ХИВ инфектирани, са открили, че SAHA може да принуди латентните вируси към започване на репликация, в резултат инфектираните клетки се превръщат в мишена за антиретровирусната терапия. Важното е, че успешната активизация се е достигала с помощта на такива дози от препарата, които не са били токсични при клинични изследвания. По-рано същата група учени е идентифицирала друго вещество, което е кръстено HMBA. То също е можело за активира латентен ХИВ. Но това средство е имало силен токсичен ефект и не е могло да се използва в клиника. Химически сходното средство SAHA може да бъде безопасна алтернатива.