Залповете на Аврора още кънтят в управленските ни глави. Поредното доказателство е налагането на безумната идея на главния архитект Петър Диков София да бъде лишена от централен площад, а с това и републиката, а пространството да бъде превърнато в разширение на Градската градина.
Ала не в нейния стил от 1872 г., а като жалко подобие на Александровский сад – зелената площ до московския Кремъл. Именно такова едно безумно предложение беше определено като победител в конкурса за ново оформление на градския център.
Доста сталинистки архитектурен имидж се предлага и за пространството около националния стадион Васил Левски, а също и за Перловската река. Нещата стигат почти до някогашното намерение на Вълко Червенков да я прави плавателна, да прокопава канал до морето и всякакви подобни дивотии. Общинският съветник Любка Качакова, като специалист по водите, вече предупреди, че идеята е както кичозна и тъпа, така и опасна от гледна точка на експертите.
Това обаче е нищо в сравнение с намерението на Диков, заявявано нееднократно, чрез проекта си за сегашния площад Батенберг фактически да махне жълтите павета от сърцето на София. Според главния архитект, вместо площада и най-големия паркинг в центъра, от които изглежда нямаме нужда по негово мнение, ще имаме градина, под която ще премине тунел, който пък ще излиза то ли на кръстовището с ул. Раковски, и сега претоварено, то ли някъде около парламента, където пък ще се строи поредният гараж. Оправданието е с „всички европейски столици”. Истината е, че подобен тунел има само в Мадрид, и то не вместо централен градски площад. Напротив, ретро площадите са запазена марка на Европа – на въпросния Мадрид, на Рим, на Париж, на Лондон. Че даже и на Москва.
Освен налудничава, разрушаваща историческата памет и отнемаща на града единствената му запазена марка, тази идея ще бъде и свръхскъпа. Прокопаването на подземната дупка ще струва стотици милиони. Тя ще затапи за години и без друго трудно проходимия център на милионния град. Напомняме, че противно на две решения на Общинския съвет ул. Московска е плячкосана от британското посолство, а предстоящият да бъде реконструиран бул. Дондуков и сега е тесен за трафика. Така че Цар Освободител просто няма алтернатива!!!
Чудно е защо ѝ е на общината да отличава проекти за нова градска среда, които унищожават обявените току-що за исторически паметник жълти павета?
Дали моментът е подходящ, предвид кандидатурата за Европейска столица на културата през 2019 г. и във връзка с непрекъснато нарастващия поток на културния туризъм?
Разбира се, ясно е, че реализирането на проекта за махане на жълтите павета е единствено корупционно оправдано. Строителните фирми, които ще копаят тунел под старите къщи на София, ще се облажат бая. Да напомняме ли обаче, че Военният клуб и няколко други импозантни здания – гордост на София, която не изобилства от архитектурни паметници, едва не рухнаха при прокопаването на тунела за метрото?!
С цената на прескъпи укрепвания и ремонти те бяха спасени за една бройка. Ще има ли обаче инвеститорът средствата, с които разполага столичният Метрополитен – щедро финансиране от европейските фондове, за да се справи с подобна фина работа? Уви, отговорът е отрицателен.
Може би е най-добре, вместо да се доокепазява центърът на София след опростачването на Ларгото (мнението е на архитект номер 1 в света Жан Нувел) и спорните архитектурни решения по бул. Витоша, просто най-накрая да бъде уволнен главният архитект на града. Утре ще бъде късно!
19min.bg си запазва правото да изтрива коментари, които не спазват добрия тон.
Толерира се използването на кирилица.
Няма коментари към тази новина !
Атракционен двуетажен автобус ще върви ...
бТВ Синема 21 април 21:00ч.
Режисьор: Микел Норгард
В ролите: Николай Ли Карл Мьорк Фарес Фарес Assad Соня Рихтер Мерит