27.03.2014 15:21

Намериха нова розова планета в Слънчевата система

Нов розов свят откриха астрономи. Те намериха планета джудже в "задния двор" на Слънчевата система и могат само да гадаят как се е появила там, предаде агенция Ройтерс, позовавайки се на публикация в сп. "Нейчър".

Планетата-джудже е наречена 2012 VP 113 от учените, е 80 пъти по-отдалечена от слънцето, отколкото е Земята. Тя е с диаметър 450 километра - двойно по-малък от този на съседната планета джудже Седна, открита преди десетилетие.

2012 VP 113 се намира в отдалечен район на Слънчевата система, доста отвъд Плутон, където до преди време се смяташе, че няма никакви планети.

Розовата смесица от буци лед и кръгли скали обикаля около слънцето на много по-голямо разстояние, отколкото който и да било друг извесен обект и никога не се приближава на повече от 12 млрд. км.

Това е едва втората планета, която учените откриват в този район на Слънчевата система, след като преди десетилетие там бе открита планетата джудже Седна.

Познатата на учените Слънчева система може да бъде разделена на три части - скалисти планети като Земята в близост до Слънцето, по-отдалечени газови гиганти като Юпитер и Сатурн, и замръзнали обекти от Пояса на Кайпер отвъд орбитата на Нептун. По-нататък е периферията на Слънчевата система, където до откриването на 2012 VP 113 единственият известен обект беше Седна.

Седна е открита отвъд периферията на Пояса на Кайпер през 2003 г. По това време за учените остава неясно дали планетата джудже не е уникална. С намирането на 2012 VP 113 сега става ясно, че Седна не е единствена по рода си и вероятно е вторият известен обект от предполагаемия вътрешен облак на Оорт - "родното място" на някои комети.

"Когато Седна беше открита преди десет години, се наложи да преосмислим представите си за Слънчевата система", казва Скот Шепърд от изследователския екип от института "Карнеги".

Компютърни симулации предлагат няколко възможни сценария за местонахождението на двете планети джуджета. Единият от тях е за планета с размери поне колкото земните, която е била "изхвърлена" от Слънчевата система, "повличайки" със себе си небесни тела от Пояса на Кайпер.

"Възможно е тази планета "ренегат" все още да дебне в задния двор на Слънчевата система, твърде бледа и отдалечена, за да бъде открита с наличните телескопи", обяснява Шепърд.

Министърът на отбраната на страната Луис Петри след среща със заместник-генералния секретар на ръководения от САЩ военен блок Мирча Джеоана